ایران سکو

دستکش ایمنی ذوب فلزات چیست

دستکش ایمنی ذوب فلزات یا همان دستکش مقاوم حرارتی یکی از انواع دستکش های کار است که از جنس موادی ساخته می‌شود که می تواند در معرض حرارت بالا مقاومت کند. این دستکش ها در شغل هایی که در آن دستان کارگران در معرض حرارت بسیار بالا هستند کارآمد است. از جمله این شغل ها می توان به آتش نشانی، جوشکاری، صنایع ذوب، کار با کوره ها و… اشاره نمود. این دستکش ایمنی اغلب از موادی مانند آلیاژهای آلومینیوم و سیلیکات استخراج شده از معدن کائولین و همچنین از الیاف نسوز ساخته می‌شوند که دارای خاصیت مقاومت حرارتی بسیار بالا هستند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که این دستکش‌ها بتوانند در مکان های صنعتی یا محیط‌های کاری با دماهای بالا و در معرض فلزات ذوب شده، ایمنی و حفاظت کارگران را تضمین کنند.

 

دستکش های عایق حرارتی آلومینیومی

دستکش آلومینیومی یکی از انواع دستکش های مقاوم حرارتی است که مقاومت بسیار بالایی در برابر مواد مذاب و حرارت دارد که در صنعت ذوب فلزات به صورت عمده مورد استفاده قرار می گیرد. این دستکش ها از پارچه آلومینیوم و پشم شیشه ساخته شده اند و از همین رو در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم است. علاوه بر مقاومت حرارتی، این محصول از ضخامت بالایی نیز برخوردار است بنابراین دست ها را برابر دیگر خطرات فیزیکی همچون بریدگی و ساییدگی نیز محافظت می نماید.

 

عوارض عدم استفاده از دستکش عایق حرارتی در صنایع

عدم استفاده از دستکش‌های مقاوم به حرارت در مواجهه با شرایط حرارتی ممکن است منجر به مشکلات و آسیب‌های مختلفی شود. این آسیب ها می تواند کوتاه مدت، بلند مدت و در مواردی به صورت دائمی باشد. آسیب به پوست شایع ترین عارضه عدم استفاده از دستکش ایمنی ذوب فلزات مناسب در حین کار است. تماس با سطوح گرم یا مواد ذوب شده می‌تواند به آسیب پوست منجر شود. حرارت مستقیم می تواند باعث سوختگی کم یا شدید شود که گاها سوختگی ناشی از این اتفاق به طور دائمی روی پوست باقی می ماند. علاوه بر آن در صورت سوختگی شدید این آسیب ها می تواند منجر به آسیب به بافت دست ها و همچنین استخوان نیز شود.

آسیب دیدگی با مواد شیمیایی یکی دیگر از پیامدهای عدم استفاده از دستکش ایمنی ذوب فلزات است. در برخی از صنایع یا فعالیت‌ها، تماس با مواد شیمیایی یا محیط‌های خطرناک ممکن است به آسیب دست‌ها منجر شود. دستکش‌های مقاوم به حرارت معمولاً از مواد مقاوم در برابر مواد شیمیایی نیز ساخته می‌شوند و دست ها را در برابر آسیب های شیمیایی نیز مصون می دارد.

در میان پیامدهای متعدد عدم استفاده از دستکش ایمنی ذوب فلزات می توان به کاهش راندمان کاری نیز اشاره نمود. در برخی از صنایع، از جمله فلزات و دیگر صنایع مرتبط، استفاده از دستکش مقاوم حرارتی جزء الزامات کاری است و در صورت عدم استفاده جدای از آسیب های فیزیکی ممکن است به تعطیلی واحد تولیدی نیز بینجامد.

احتمال آسیب الکتریکی نیز در برخی صنایع وجود دارد. در برخی موارد، مثلاً در کارهای مرتبط با الکتریسیته، دستکش عایق حرارت می‌تواند به عنوان یک عایق الکتریکی عمل کند و از آسیب به دست‌ها به وسیله جریان الکتریکی جلوگیری کند.

دستکش ایمنی ذوب فلزات

خصوصیات دستکش ایمنی ذوب فلزات

یکی از حساس ترین محصولات در بخش تجهیزات ایمنی دستکش های مقاوم به حرارت است. تولید کنندگان این محصول حق هیچ گونه خطایی در فرآیند تولید محصول ندارد و تمامی استانداردهای لازم را باید به خوبی رعایت نموده و محصولی با سطح بالای ایمنی را تحویل استفاده کنندگان نهایی دهد. از سوی دیگر کاربرانی که از این محصول استفاده می کنند نیز باید نهایت دقت خود را به خرج دهند و به نکات مهم در هنگام استفاده از این محصول توجه نمایند. در بخش بعد این مقاله به چند مورد از خصوصیات مهم دستکش ایمنی ذوب فلزات یا دستکش مقاوم به حرارت اشاره می کنیم.

مهمترین ویژگی این محصول مقاومت در برابر حرارت های شدید است. دستکش‌های ایمنی عایق حرارت معمولاً از مواد مقاوم در برابر حرارت مانند آلومینیوم، الیاف نسوز، نئوپرن و … ساخته می شوند. ماهیت این مواد به شکلی است که در برابر دمای بسیار بالا نیز از خود مقاومت نشان می دهند و باعث حفظ ایمنی دستان کارگران می شود. مقاومت بالای این محصول در برابر گرما باعث  می شود تا هیچ آسیبی به پوست دست ها وارد نشود و کاربر می تواند با اطمینان کامل از آن بهره ببرد.

 

کاربردهای دستکش ایمنی مقاوم به حرارت

دستکش ایمنی نسوز در صنایع مختلف به منظور محافظت از دست‌ها در برابر حرارت، آتش، یا مواد خطرناک استفاده می‌شوند. از میان صنایعی که از این نوع دستکش ها استفاده می کنند می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • صنعت ذوب فلزات: در کارهایی که با مواد داغ، ذوب شده، یا حاوی حرارت زیاد سر و کار دارند، مانند صنایع فولاد، آلومینیوم، یا طلا، از دستکش های ایمنی ذوب فلزات استفاده می‌شود.
  • آشپزی: در صنعت آشپزی نیز افراد با اجاق‌ها و قابلمه های داغ سر و کار دارند، این افراد از دستکش‌های مقاوم در برابر حرارت برای محافظت از دست‌ها در برابر شعله و اجسام داغ استفاده می‌کنند.
  • صنعت پتروشیمی: در مواجهه با مواد شیمیایی حاوی حرارت، دستکش‌های مقاوم حرارتی می‌توانند برای جلوگیری از آسیب به پوست استفاده شوند.
  • لحیم‌کاری: در فعالیت‌های لحیم‌کاری، جلوگیری از تماس دست با مواد ذوب شده و یا معتدل کردن حرارت از طریق دستکش حرارتی اهمیت دارد.
دستکش ایمنی ذوب فلزات
  • ساخت و ساز: در صنایع ساختمانی، آبکاری، و نصب تجهیزات، دستکش‌های حرارتی کمک می کنند تا دست ها در مقابل مخاطرات مصون بمانند.
  • کوره‌های صنعتی: در کارهایی که با کوره‌ها و کوره‌های صنعتی سروکار دارند، دستکش های مقاوم حرارتی برای محافظت از دست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • صنایع خودروسازی: در فعالیت‌های مرتبط با حرارت و جوشکاری در صنعت خودروسازی، دستکش‌های حرارتی اهمیت دارند.

به طور کلی در هر صنعتی که به نحوی با حرارت، آتش، یا مواد خطرناک سروکار دارند، استفاده از دستکش ایمنی ذوب فلزات راهگشا است و می تواند از دست ها محافظت نماید.

 

نتیجه گیری

دستکش ایمنی ذوب فلزات که جزء مهمترین تجهیزات ایمنی در حوزه های صنعتی می باشد کارهای ناممکن زیادی را ممکن ساخته است. در سالهای اخیر که مطالعات زیادی روی تولید این دستکش های ایمنی صورت گرفته و محصولی با کیفیت تولید شده است، بسیاری از کارهایی که در گذشته قابلیت انجام شدن را نداشت یا در صورت انجام آسیب های فیزیکی زیادی را به بار می آورد، امروزه به راحتی انجام می پذیرد. شرکت ایران سکو تولید کننده و تأمین کننده دستکش های ایمنی سالهاست در این زمینه فعالیت نموده و محصولات باکیفیتی را عرضه می نماید. شما می توانید با ارتباط با بخش فروش ایران سکو، اطلاعات و جزئیات انواع دستکش های ایمنی را دریافت کنید و نسبت به خرید آنها با قیمت تولیدی اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *