ایران سکو

آشنایی با دستکش باغبانی و ویژگی های آن

مقدمه

استفاده از دستکش باغبانی به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات ایمنی مزایای زیادی دارد. همانطور که از نام این محصول پیداست دستکش باغبانی نوعی پوشش محافظ دست برای استفاده در فعالیت‌های باغبانی و کشاورزی است. دستکش‌های باغبانی از مواد اولیه مختلفی مانند لاتکس، نئوپرن، پارچه یا چرم ساخته می‌شوند که در اندازه‌ها و طرح‌های مختلفی موجودند. در ادامه این مقاله به بررسی این مواد اولیه و مزایای استفاده از این نوع دستکش ها در هنگام باغبانی می پردازیم.

 

مواد اولیه ساخت دستکش باغبانی

همانطور که در بالا گفته شد دستکش ایمنی باغبانی از مواد مختلفی ساخته می شود که هرکدام از آنها را به تفصیل شرح می دهیم.

  • دستکش باغبانی با مواد لاتکس: دستکش‌های دارای روکش لاتکس بسیار پایدار و انعطاف‌پذیر هستند. این دستکش‌ها عموماً محافظت خوبی در برابر مایعات و بریدگی های ناشی از شاخ و برگ های تیز و ضربه‌های آرام فراهم می‌کنند.
آشنایی با دستکش باغبانی و ویژگی های آن
  • دستکش‌های نایلونی: این نوع دستکش‌ها از جنس نایلون یا الیاف مصنوعی هستند. آن‌ها عموماً بسیار سبک هستند که به خوبی از دستان شما در مقابل خاک و رطوبت محافظت می‌کنند. همچنین، این دستکش‌ها معمولاً قابل شستشو و استفاده ی مجدد هستند.
  • دستکش نئوپرن: دستکش‌های ساخته شده از نئوپرن مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و سایش دارند. این ماده ضدآب است و می‌تواند به خوبی در برابر رطوبت و آب مورد استفاده قرار گیرد. دستکش‌های نئوپرن معمولاً ضخیم‌تر هستند و برای کارهای سنگین‌تر و محافظت از دست‌ها در برابر ابزارهای تیز و سنگین عملکرد بسیار فوق العاده ای دارند.
  • دستکش های چرمی: دستکش‌های باغبانی ساخته شده از چرم معمولاً بسیار مقاوم می باشند و می‌توانند در برابر خارها، شاخه های تیز و ضربه‌های سنگین با وسایل تیز و برنده محافظت کنند. در ساخت این نوع دستکش ها، چرم طبیعی یا مصنوعی (مانند چرم صنعتی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

این موارد تنها چند نمونه از مواد اولیه ساخت دستکش مخصوص باغبانی با توجه به نوع کار و شرایط محیطی باغبانی و کشاورزی می باشد. در حوزه باغبانی باتوجه به نوع فعالیت شما تنوع دستکش ها بسیار بالاست، اعم از دستکش های مقاوم به برش، دستکش های مقاوم به مواد شیمیایی، دستکش های ضدآب و… که میتوانید با توجه به نیاز خود آنها را از فروشگاه ایران سکو تهیه کنید.

آشنایی با دستکش باغبانی و ویژگی های آن

هدف استفاده از دستکش باغبانی

به صورت کلی دستکش باغبانی یکی از زیرشاخه های دستکش کار یا دستکش ایمنی است که هدف اصلی استفاده از آن حفظ ایمنی دست ها و تسریع روند کار است. این دستکش‌ها به باغبانان کمک می‌کند تا با خیالی آسوده به فعالیت های خود بپردازند و دغدغه و نگرانی بابت آسیب دیدگی  دست‌های خود نداشته باشند. هر کسی می تواند با استفاده از این دستکش ها، دست های خود را از خارها، شاخه های تیز، اشیاء برنده، حشرات آزاردهنده و مواد شیمیایی در امان نگه دارد.

انواع دستکش باغبانی

  • دستکش عمومی باغبانی

دستکش عمومی باغبانی، دستکش‌هایی هستند که برای استفاده های عمومی خانگی در فعالیت‌های باغبانی طراحی شده‌اند. این دستکش‌های رایج اغلب تحت عنوان دستکش ضدبرش لاتکس و یا دستکش نیتریل شناخته میشود که به طور کلی برای محافظت از دستان در برابر خطرات مختلف مانند خارها، خاک، مواد شیمیایی و آسیب‌های دیگر، بسته به نوع نیاز استفاده می‌شوند. این دستکش ها بسیار راحت و انعطاف پذیر هستند و با توجه به مواد استفاده شده در ساخت آن، مانع تعریق بیش از حد در دست ها می شود.

  • دستکش چنگک دار باغبانی

دستکش چنگک دار نوعی دستکش باغبانی است که ظاهر آن همانند دیگر دستکش هاست با این تفاوت که در سر انگشتان یکی از دست ها ناخنک های پلاستیکی محکم قرار دارد که با آن ها میتوان بدون نگرانی از آسیب دیدن دست، چاله های کوچک یا شیارهایی را روی خاک و یا شاخه درخت ها ایجاد کرد. این دستکش ها به منظور تسریع کار باغبانی و حفظ ایمنی دست ها استفاده می شود. مهمترین نکته در انتخاب دستکش چنگک دار باغبانی این است که اطمینان حاصل شود سایز و شکل آن با دستان شما سازگاری دارد و محکم و راحت بر دست قرار بگیرد.

آشنایی با دستکش باغبانی و ویژگی های آن

مزایای استفاده از دستکش باغبانی

استفاده از دستکش باغبانی برای انجام فعالیت‌های باغبانی مزایای متعددی دارد. در این قسمت برخی از مزایا و فواید استفاده از دستکش ایمنی باغبانی را بررسی خواهیم کرد:

  1. حفاظت از دستان: یکی از مزایای اصلی استفاده از دستکش باغبانی، حفاظت از دستان در برابر خطرات موجود در محیط باغبانی است. این امر شامل محافظت دستان در برابر خارها، خاک، خزه‌ها، سنگ‌ها، و مواد شیمیایی است. دستکش باغبانی به شما کمک می‌کند تا از آسیب دیدگی، بریدگی، خراش و تماس با مواد مضر جلوگیری به عمل آید. جنبه دیگر حفاظت از دستان، تنظیم دمای مناسب برای دستان شما هنگام فعالیت در فصل های مختلف سال است. اگر باغبان در هوای سرد مشغول به فعالیت است این دستکش ها با گرم نگه داشتن دست ها موجب تسریع روند کار می شود، و اگر هوا گرم است باغبان می تواند با استفاده از این دستکش ها دست خود را از آفتاب سوختگی و گرمای شدید نجات دهد.
  2. ایمنی و بهداشت: استفاده از دستکش باغبانی می‌تواند به ایمنی و بهداشت شما کمک کند. با محافظت از دستان، ریسک آسیب دیدگی، عفونت یا آلرژی های ناشی از برخی گیاهان کاهش می‌یابد. علاوه بر این، دستکش باغبانی می‌تواند از انتقال عفونت‌ها و بیماری‌ها به دستان شما جلوگیری کند.
  3. سهولت در استفاده: دستکش باغبانی معمولاً به راحتی قابل استفاده است. آن‌ها با آزادی عملی که به دستان شما می دهند می‌توانند از دستان شما در برابر فشار، لغزش و خستگی محافظت کنند.

 

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله گفته شد، دستکش های باغبانی یکی از پرکاربردترین دستکش های ایمنی است که علاوه بر استفاده باغبانان در کار خود، افراد به صورت خانگی برای رسیدگی به باغچه ها و گلدان های خود نیز از آن استفاده می کنند. دستکش های باغبانی از مواد اولیه مختلفی ساخته می شوند که با توجه به نوع کار باغبان موارد استفاده مختلفی دارد. کسی که از این دستکش ها برای مصارف خانگی استفاده می کند قطعا به دستکش های باغبانی بسیار ضخیم نیاز ندارد زیرا رسیدگی به گل و گیاه خانگی مصونیت ایمنی زیادی نمی طلبد اما کسی که به عنوان باغبان حرفه ای و یا کشاورز مشغول به کار است نیاز به دستکش های باغبانی ضخیمی دارد که تداوم کار آنها باعث فرسودگی سریع دستکش نشود. به طور خلاصه می توان گفت که بکارگیری دستکش باغبانی مزایای زیادی همچون حفاظت از دست ها، ایمنی و بهداشت و سهولت در استفاده دارد. با استفاده از این دستکش ها می توان با خیالی آسوده و با سرعتی مناسب به کارهای مربوط به باغبانی ادامه داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *