ایران سکو

اهمیت چسبندگی دستکش کار در فعالیت های شغلی

چسبندگی در دستکش کار چیست؟

ویژگی چسبندگی دستکش کار به توانایی دستکش ایمنی برای چسبیدن به سطوح لغزنده و جلوگیری از سر خوردن اجسام از دست در حین انجام فعالیت های شغلی اشاره دارد. این ویژگی نشان‌دهنده توانایی دستکش و نوع مواد استفاده شده در آن در جلوگیری از لغزش در موقعیت‌های مختلف است.

 

کاربردهای چسبندگی در دستکش کار

جلوگیری از لغزش: ویژگی چسبندگی دستکش ایمنی می‌تواند در جلوگیری از لغزش دست‌ها در موقعیت‌های خطرناک و کارهایی که نیاز به ثبات دست دارند (مانند کارهای ساختمانی یا باغبانی) بسیار مفید باشد.

مقابله با مواد مخرب: در برخی از کارها، دستکش‌ها با چسبندگی مناسب می‌توانند دست ها را از تماس با مواد خطرناک یا مواد شیمیایی مصون نگه دارند.

کنترل بهتر: ویژگی چسبندگی دستکش کار به کاربران کمک می‌کند تا ابزارها و اشیاء را بهتر در دست بگیرند و کنترل دقیق‌تری داشته باشند. این موضوع در کارهای دقیق و حساس بسیار مهم است.

بهداشت: چسبندگی مناسب دستکش ایمنی می‌تواند جلوی ورود مواد خارجی و آلودگی به دست‌ها را بگیرد و در برخی محیط‌هایی که بهداشت و جلوگیری از آلودگی از اهمیت بالایی برخوردارند (مانند صنایع غذایی) مفید باشد.

راحتی: دستکش‌های با چسبندگی مناسب قطعا به شما اجازه می دهد که به طبیعی‌ترین حالت ممکن دستکش را در دست کرده و از آن استفاده کنید.

به طور کلی، اهمیت ضد لغزش بودن در دستکش کار بستگی به نوع کار، مخاطرات مرتبط و نیازهای شغلی شما دارد. در هر صورت، قبل از استفاده از دستکش‌ها، باید دستکش مناسب با حوزه کاری خودتان را انتخاب کرده و از وضعیت آن‌ها مطمئن شوید تا ایمنی و راحتی خود را در انجام کارهای روزمره حفظ کنید.

 

چنگش و چسبندگی

چنگش (dexterity) و چسبندگی (grip) دو ویژگی مختلف در مورد دستکش‌های ایمنی هستند اما معمولاً با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند در صورتی که از لحاظ ماهیتی این دو ویژگی تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

اهمیت چسبندگی دستکش کار در فعالیت های شغلی

چنگش در دستکش کار (dexterity) :

چنگش دستکش کار به معنای قابلیت لمس بهتر، ماهرانه و آزادانه کار کردن با دستان است. در هنگام انجام برخی فعالیت های شغلی، کارگران از دستان خود بیشتر از سایر اعضا استفاده می نمایند. گاهی ممکن است دستکشی که آنها در حین کار به دست می کنند مانع از انجام راحت فعالیت شود که نشان از این دارد دستکش کار این فرد چنگش مناسبی ندارد(برای مثال کار با ابزار های ریز و کوچک مانند بستن پیچ های کوچک). اما یک دستکش کار استاندارد علاوه بر داشتن مقاومت خوب در مقابل خطرات کاری، به هیچ وجه نباید مانع آزادانه کار کردن کارگر شود. او باید قادر باشد بخوبی از دستان و انگشتان خود استفاده نماید تا اصطلاحا چنگش دستکش مناسب باشد.

 

چسبندگی در دستکش کار (grip) :

چسبندگی دستکش کار به این معناست که سطح دستکش بخوبی روی اجسام مختلف بچسبد و مانع از سرخوردن آن شی از دست شود. وقتی دستکش ایمنی دارای چسبندگی خوبی است، دستکش به طور مطلوبی به سطوح دیگر چسبیده و جلوی لغزش و سر خوردن اشیاء را  از دست شما می‌گیرد. بنابراین در مورد دستکش‌ها، چسبندگی کمک می‌کند که شما کنترل بیشتری در نگه داشتن اشیاء داشته باشید.

شاید برای سنجش کیفیت دستکش معیارهای مختلفی وجود داشته باشد که هر کدامشان می تواند در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. اما واضح است که چنگش و چسبندگی دو ویژگی هستند که برای هر نوع دستکش کاری لازم و ضروری می باشد. پس در هنگام انتخاب دستکش کار خود حتما به نوع فعالیت شغلی دقت کنید و انتخاب آگاهانه ای داشته باشید.

 

چسبندگی در دستکش های نیتریل، لاتکس و وینیل

آنچه که در این مقاله گفته می شود در مورد مواد بکار رفته در دستکش های کارگری است. بنابراین در دستکش‌های نیتریل کارگری، معمولاً چسبندگی بیشتر از دستکش‌های لاتکس یا وینیل می باشد. این دستکش ها به دلیل استفاده در فعالیت هایی که با مواد روغنی و نفتی سروکار دارند و احتمال لغزش و سر خوردن اجسام در این فعالیت ها زیاد است، باید حتما چسبندگی بالایی داشته باشد. اصولاً دستکش‌های نیتریل ترکیبی از پلیمرهای نیتریل بوده و این پلیمرها باعث می‌شوند دستکش‌ها به سطوح مختلف چسبندگی بیشتری داشته باشند.

به طور کلی می توان گفت که دستکش کار نیتریل و دستکش کار لاتکس از نظر چسبندگی به سطوح مختلف مشابه هستند و هر دو نسبت به دستکش‌های وینیل چسبندگی بالاتری دارند. اما تفاوت‌های دیگری نیز بین این دو نوع دستکش وجود دارد که باید در نظر گرفته شود تا انتخاب بهتری برای نیازهای خاص شما انجام شود:

  • مقاومت به مواد شیمیایی: دستکش‌های نیتریل به طور عمومی در مقابل مواد شیمیایی مختلف مانند اسیدها و بازها نسبت به لاتکس مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. اگر در معرض مواد شیمیایی قرار دارید، دستکش‌های نیتریل انتخاب بهتری هستند. البته لازم به ذکر است که دستکش های کف مواد وینیل نیز گزینه مناسبی برای کار با مواد پتروشیمی سبک است.
  • حساسیت به لاتکس: افرادی که حساسیت به لاتکس دارند و نمی‌توانند از دستکش‌های لاتکس استفاده کنند بهتر است از دستکش های کار نیتریل یا وینیل استفاده نمایند.

 

  • مقاومت به سوراخ شدن و پارگی: هرچند دستکش ضدبرش لاتکس جهت مقاومت در برابر اشیاء تیز و برنده ساخته شده است اما دستکش‌های نیتریل نیز معمولاً مقاومت خوبی در برابر سوراخ شدن و پارگی دارند. این ویژگی آنها را برای کار با مواد تیز و برنده، انتخابی مناسب می‌کند.
اهمیت چسبندگی دستکش کار در فعالیت های شغلی

به طور کلی، انتخاب بین دستکش‌های کار نیتریل، لاتکس و وینیل بستگی به نیازها و شرایط خاص شما دارد. اگر با مواد شیمیایی سروکار دارید یا حساسیت به لاتکس دارید، دستکش‌های نیتریل و وینیل برای شما مناسب تر هستند. در غیر این صورت، می‌توانید بر اساس سایر فاکتورها مانند قیمت و راحتی دستکش مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

 

شرکت ایران سکو با سالها تجربه در زمینه تولیدی دستکش کار افتخار دارد محصولات متنوعی را به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه نماید. این محصولات دارای استانداردهای داخلی و بین المللی بوده و کیفیت مطلوب محصولات باعث رضایت خاطر بسیاری از مشتریان و مصرف کنندگان نهایی گردیده است. ایران سکو سالهاست که با مطالعه تخصصی روی تجهیزات ایمنی سعی بر تولید محصولات با کیفیت و مرغوب ایرانی دارد تا با عرضه این محصولات به بازارهای کشورهای خارجی به رقابت با تولیدکنندگان برتر دنیا بپردازد. حوزه تجهیزات ایمنی نه تنها حوزه پرسود بلکه یک حوزه حیاتی است زیرا تمامی محصولات آن با جان انسان ها در ارتباط است.

برای داشتن اطلاعات بیشتر در حوزه تجهیزات ایمنی و اطلاع از کیفیت و قیمت محصولات ایران سکو می توانید با کارشناسان فروش ما تماس برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *