ایران سکو

تاثیر دما بر دستکش کار در محیط های سرد و گرم

مقدمه

امروزه بیشتر کارگران از ابزارهای ایمنی در محیط کار بهره می برند تا بتوانند به نحو احسن از بخش های مختلف اندام خود از خطراتی که وجود دارد محافظت نمایند و بتوانند کارها را با سرعت و دقت بیشتری به جلو پیش ببرند.

محیط های شغلی صنعتی شرایط متفاوتی با یک دیگر دارند، بعضی محیط ها گرم و بعضی دیگر سرد هستند و تاثیر دما بر دستکش و دیگر ابزارهای ایمنی معمولا در هر یک از این محیط ها با توجه به نوع شغل کاملا متفاوت می باشد.

بهتر است کارگران در زمان خرید دستکش کار یا دیگر تجهیزات ایمنی، تاثیر دما بر روی آنها را در نظر بگیرند تا کاملا منطبق با شرایط و ملزومات شغلی آنها باشد.  اگر کارگر در شغلی مشغول به کار است که باید لوازمش در برابر حرارت مقاوم باشند پس نباید آن را نادیده بگیرد و تاثیر دما بر دستکشی که تهیه می کند را حتما باید مد نظر قرار دهد تا یک جنس نامرغوب جهت استفاده به دستش نرسد.

در ادامه برای این که با تاثیر دما بر دستکش کار در محیط های سرد و گرم بیشتر آشنایی پیدا کنید بعضی از مواردی که ممکن است برای شما خوانندگان عزیز به کار بیاید را نام برده و مختصری که در حوصله متن بگنجد توضیحاتی ارائه می نماییم.

 

تاثیر دما بر دستکش کار در محیط گرم:

البته باید این نکته را مد نظر داشت که تاثیر دما بر دستکش کار با توجه به نوع آن قطعا متفاوت است و با هم دیگر یکسان نمی باشد اما همیشه پارامترهایی هستند که بتوان آنها را به همه تعمیم و داد و مطالب مربوطی را در موردشان ذکر کرد.

تأثیر دما بر دستکش‌های کار در محیط‌های گرم موضوعی است که نقش مهمی در عملکرد و کارایی این تجهیزات ایفا می‌کند. در محیط‌هایی با دمای بالا، انتخاب دستکش‌های مناسب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دستکش‌های که می توانند تهویه و تنفس بهتری برای دستان فراهم کنند در هنگام کار آسایش بیشتری را برای کاربر بوجود می آورد و در عین داشتن امنیت راحتی را نیز به ارمغان می آورد. همچنین، مواد سازنده دستکش‌ها نیز باید از نوعی باشند که در برابر اثرات حرارتی مقاومت داشته باشند تا از تخریب ساختار و عملکرد آنها جلوگیری شود. این نکات اهمیت انتخاب صحیح دستکش‌های کار در محیط‌های گرم را بیان می‌کنند و مدیران و کارگران باید به دقت در انتخاب و استفاده از این تجهیزات وسواس داشته باشند تا ایمنی و راحتی کار در شرایط گرما تضمین گردد.

  • افزایش تعریق دست:

تاثیر دما بر دستکش در محیط های گرم به خاطر تعریق بیشتر دست در این محیط ها است زیرا عرق انسان حالت اسیدی دارد و اگر به مدت طولانی به الیاف دستکش برخورد نماید بدون این که مورد نظافت قرار بگیرد باعث خرابی اش در کوتاه مدت می شود.

زمانی که عرق به بافت دستکش می خورد به علت ماهیت اسیدی اش به راحتی در آن نفوذ می کند و به مرور زمان دست به تخریب بعضی از قسمت ها می زند، البته در صورتی که کارگر اقدام به تعویض به موقع دستکش کند این تاثیرات به شدت کاهش می یابد و به طول عمر مفید دستکش به میزان قابل توجهی افزوده می گردد.

تاثیر دما بر دستکش کار در محیط های سرد و گرم
  • بافت دستکش دچار از هم گسستگی می شود:

دیگر اثر دما بر دستکش این است که در صورت بودن در دمای خیلی بالا مولکول ها و ساختار آن تاثیر منفی می بیند و موجب بیشتر کش آمدنش می شود و اگر میزان دما بیش از حد بالا شود، محصول ضعیف می شود و حالت استواری خود را از دست می دهد.

در حقیقت دما باعث می شود تا مولکول های بافت دستکش بیش از اندازه از هم دیگر فاصله بگیرند و شرایطی فراهم شود که با یک ضربه به راحتی مقاومتشان در هم بشکند و دچار پارگی، سوراخی و از هم پاشیدگی شوند و نتوانند از دست ها به خوبی در زمان ضرورت محافظت نمایند.

  • موجب کش آمدن بیشتر دستکش می شود:

بعضی از دستکش ها در بافت خود از مواد پلاستیکی و امثال آنها استفاده می کنند تا در برابر بعضی از عوامل مثل مواد شیمیایی و میکروبی و غیره دارای قدرت مقاومت بیشتری شوند و بتوانند از دست ها در شرایط خاص محافظت نمایند.

این ابزارها ها زمانی که در برابر گرما قرار بگیرند تاثیر دما بر دستکش بیش از پیش مشخص می شود، مواد پلاستیکی معمولا با دمای بالا سازگاری ندارند میزان کش آمدنشان بیشتر می شود و ممکن است هر لحظه پاره شده و نتواند در زمان انجام کار به وظیفه اصلی خود که محافظت است عمل نمایند.

  • بیشتر شدن حساسیت‌ ها:

در محیط های کاری که دمای محیط بالاست و کارگران مرتب در حال تعریق هستند استفاده کردن از برخی دستکش های نامناسب می تواند پوست افراد را دچار حساسیت کند و به صورت کلی بیماری های پوستی را در آن محیط بیشتر کند. در محیط های گرم میزان رشد باکتری ها و قارچ ها افزایش بیشتری پیدا می کند.

 

تاثیر دما بر دستکش کار در محیط سرد:

همان طور که گرما بر روی دستکش اثر گذار است می توان تاثیر دما بر دستکش در محیط سرد را نیز مورد توجه قرار داد و به اثراتش پرداخت. در ادامه به بعضی از این اثرات اشاره می کنیم و تا جایی که ممکن باشد در موردشان توضیحاتی ارائه می دهیم.

  • راحتی بیشتر حین استفاده از دستکش در محیط سرد:

در محیط های سرد معمولا دست عرق نمی کند تا تاثیر دما بر دستکش موجب خرابی بافتش شود، محیط سرد باعث می شود تا دست در میان دستکش احساس راحتی  بیشتری داشته باشد و فرد مصرف کننده با خیال راحت به فعالیت مربوط به شغل خود ادامه دهد.

در مجموع اثراتی که محیط سرد بر روی دستکش می گذارد بر خلاف محیط گرم است البته در صورتی که کیفیت دستکش خوب باشد. در واقع محیط سرد می تواند موجب راحتی بیشتر استفاده کننده از دستکش شود و سرعت انجام کارش را بالا ببرد تا بازدهی خوبی را کارگر در محیط های صنعتی بتواند ارائه نماید.

تاثیر دما بر دستکش کار در محیط های سرد و گرم

توصیه میکنیم مقاله تاثیر استفاده از دستکش کار در سلامت کارگران را نیز مطالعه کنید.

  • مولکول های بافت دستکش به هم فشرده می شوند:

تاثیر دما بر دستکش در محیط سرد کاملا برعکس محیط گرم است، سرما موجب می شود تا مولکول های دستکش به هم دیگر نزدیک تر شوند و امکان نفوذ بسیاری از عوامل مضر به داخل آن کاهش پیدا کند تا ایمنی به نحو مطلوبی شکل بگیرد.

البته این نکته را هم بد نیست بدانید که سرما اگر بیش از اندازه زیاد باشد موجب خشکی بیش از حد دستکش شده و میزان شکنندگی اش افزایش پیدا می کند و ممکن است با کوچک ترین ضربه دستکش خراب شود و دیگر نتواند به وظایفش به خوبی عمل نماید.

  • حفظ تعادل رطوبت در دست به وسیله دستکش:

تاثیر دما بر دستکش در محیط کار را می توان به صورت تعادل رطوبت بین دست و لایه داخلی دستکش مشاهده کرد، به طور کلی کار کردن در محیط های سرد بدون ابزارهای مناسب کار بسیار دشواری است.

زمانی که کارگر دستکش ضد سرما را به دست می کند دیگر سرما نمی تواند بر روی دستانش اثر بگذارد، بخش های داخلی این دستکش ها معمولا از موادی تهیه می شوند که تا حد زیادی رطوبت را درون دستکش حفظ کرده و اجازه نمی دهند سرما بر روی دست اثر بگذارد و موجب کندی در کارهایی که کارگر باید انجام دهد شود.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید تاثیر دما بر دستکش کار در محیط های شغلی نباید در زمان خرید از نظر و چشم کارگر دور بماند و باید با توجه به این نکته نوع جنسی را که نیاز دارد تهیه نماید تا در حرفه خود به کار بگیرد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع دستکش کار این آمادگی را دارد تا محصولاتش را برای شما عزیزان ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس بگیرید تا همکارانمان راهنمایی تان نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *