ایران سکو

راهنمای انتخاب سایز دستکش کار

مقدمه

یکی از اصلی‌ترین نکات در زمان خرید دستکش ایمنی، انتخاب سایز مناسب برای دستان شخص است. اگر سایز دستکش به درستی انتخاب نشود، ممکن است در حین انجام فعالیت‌های شغلی، احساس راحتی نشود و این موجب کاهش سرعت و دقت در انجام کارها می شود. از آنجا که دستکش باید دقیقاً به اندازه دست تنظیم شود، انتخاب نادرست می‌تواند عواقب مخربی در مواجهه با مواد خطرناک یا دستگاه‌های صنعتی داشته باشد.

اگر دستکش کار انتخابی سایز کوچک داشته باشد، در فعالیت‌های طولانی مدت، کارگر احساس ناراحتی و فشار می‌کند و افزایش تعریق دستان را تجربه می‌کند. این مسئله مخصوصاً در حوزه‌هایی که با مواد شیمیایی خطرناک در ارتباط هستند، به خطر می‌افتد. از این رو، مهم است که دستکش به طور کامل با اندازه دست هماهنگ شود.

از سوی دیگر، سایز بیش از حد بزرگ نیز در برخی شغل‌ها مشکل‌زا است، به خصوص زمانی که با دستگاه‌های صنعتی خطرناک سروکار داریم. دستکش بیش از اندازه آزاد، ممکن است به طور ناگهانی در دستگاه گیر کرده و خطر صدمه دیدن را ایجاد کند.

بنابراین برای بهتر محفوظ ماندن دستان در زمان فعالیت های خطرناک ضروری است تا سایز دستکش کار را براساس اندازه دست خود انتخاب نمایید تا خدای نکرده هیچ مشکل و خطری ناگهان دامن گیرتان نشود. در ادامه برای این که با نحوه انتخاب سایز دستکش کار بهتر آشنایی پیدا کنید جدول انتخاب سایز دستکش متناسب با اندازه دستتان درج شده و همچنین نکاتی را جهت آشنایی و به کار بستن در زمان خرید، برای شما خوانندگان عزیز بیان می کنیم تا مورد توجه و دقت قرار دهید تا دستکشی مناسب برای خود از بازار تهیه نمایید.

 

مراحل تعیین سایز دستکش ایمنی:

در انتخاب سایز دستکش کار ضرورت دارد که ملاک را اندازه دست خود قرار دهید و دقیقا آن را به وسیله خط کش یا هر چیز دیگری اندازه گیری نمایید یک خط کش یا متر نواری که معمولا تهیه کردن آن چندان دشوار نیست بیاورید و ابتدا عرض دست خود را از پایه انگشت اول تا انتها اندازه گیری نمایید. در ادامه متر را دور کف دست خود بپیچید و به گونه ای که نه سفت و نه شل باشد، اندازه اش را به دست آورید و سپس با جدول زیر تطبیق دهید تا سایز مناسب دستان خود را پیدا کنید.

راهنمای انتخاب سایز دستکش کار

دلایل اهمیت انتخاب صحیح سایز دستکش های کار:

البته دلایل بیشتری می توان برای انتخاب صحیح سایز دستکش کار برشمرد ولی با توجه به این که مقاله ما کوتاه است چند مورد مهم تر را نام می بریم و توضیحاتی ارائه می دهیم.

  • ایمنی:

انتخاب صحیح سایز دستکش کار، در کاهش خطرات و آسیب به دست‌ های شما در هنگام انجام کارهای بسیار خطرناک صنعتی مؤثر می باشد. اندازه نادرست یا بزرگی بیش از حد دستکش می‌ تواند باعث لغزش دستانتان گردد و انجام کارها را بسیار دشوار نماید.

  • راحتی:

سایز دستکش کارگری اگر مناسب باشد به شما احساس راحتی و آسودگی را منتقل می نماید، زیرا زمانی که دستان در دستکش قرار بگیرد فشار ناگهانی روی انگشتان و مچ دست به شدت کاهش می یابد و کارگر بسیار بهتر روی کارش تمرکز می کند.

  • حرکت:

دیگر مزیت انتخاب صحیح سایز دستکش کار این است که به شما اجازه می‌دهد تا به آسانی دستان خود را در زمان فعالیت حرکت دهید و به خوبی کارهای محوله را به جلو پیش ببرید بدون این که نگران آسیب دیدن بر اثر عوامل موجود در اطراف خود باشید.

  • نفوذ آب:

انتخاب سایز مناسب دستکش کار همچنین باعث جلوگیری از نفوذ آب، رطوبت و سایر مواد خطرناک صنعتی در زمان فعالیت های کاری می شود. سایز دستکش اگر نادرست باشد ممکن است که بخش هایی از دست برهنه شود و مواد خطرناک به داخلش نفوذ کرده و به دست آسیب برساند.

  • عرق کردن:

معمولا انتخاب صحیح سایز دستکش کار می تواند به شما کمک نماید تا به خوبی عرق دست شما در زمان فعالیت جذب شود و دست شما از رطوبت ناشی از عرق کردن اذیت نشود و بدنبال آن کارها برای شما آسانتر و سریعتر پیش برود.

  • استحکام:

دیگر این که انتخاب مناسب سایز دستکش کار موجب می شود تا دست ها در یک حفاظ مستحکم قرار بگیرد و احساس تنگی نکند تا در مقابل ضربه‌ ها و فشارهای مختلفی که زمان کار وجود دارد به خوبی مقاومت کند.

  • طول عمر:

مهم ترین نکته در انتخاب صحیح سایز دستکش کار این است که موجب طول عمر بیشتر آنها می شود، زیرا سایز مناسب کمک می کند تا احتمال سریع تر خراب شدن دستکش به شدت کاهش یابد و کارگر به مدت طولانی تری از آن بهره مند شود.

  • بهداشت:

همچنین انتخاب صحیح سایز دستکش کار به بهداشت بهتر دستان کارگران کمک می ‌کند. بدون دستکش مناسب امکان دارد دست‌ های کارگر به میکروب‌ ها و عوامل آلوده کننده دیگر در محیط کار برخورد کند و به بدنش ورود کرده و موجب بیماری او شود.

راهنمای انتخاب سایز دستکش کار

جدول راهنمای انتخاب سایز دستکش کار:

  • جدول بر اساس اندازه دور مچ دست :
اندازه بر اساس استاندارد اروپاسایز دستکشاندازه بر اساس استاندارد آمریکاسایز دستکش
152 تا 178 میلیمترسایز 66 تا 7 اینچبسیار کوچک (XS)
178 تا 203 میلیمترسایز 77 تا 8 اینچکوچک (S)
203 تا 229 میلیمترسایز 88 تا 9 اینچمتوسط (M)
229 تا 254 میلیمترسایز 99 تا 10 اینچبزرگ (L)
254 تا 279 میلیمترسایز 1010 تا 11 اینجبسیار بزرگ (XL)
279 میلیمتر و بزرگ ترسایز 1111 تا 12 اینچفوق بزرگ (XXL)

 

تطبیق دادن اندازه دستتان با جدول بالا کمک می کند تا سایز دستکش کار مناسب خود را تقریبا به دست بیاورید و بدانید که باید کدام نوع یا شماره را جهت استفاده خود تهیه نمایید و در زمان فعالیت برای محافظت بیشتر به کار ببرید.

روش دیگری هم برای انتخاب سایز وجود دارد که در آن طول انگشت میانی را از بالاترین نقطه تا مچ دست اندازه می گیرید و سپس سایزی که به دست آمد را با جدول زیر تطبیق می دهید، همانند جدول زیر :

  • جدول براساس طول انگشت میانی تا مچ دست:

اندازه بر اساس استاندارد اروپا

سایز دستکش

اندازه بر اساس استاندارد آمریکا

سایز دستکش

160 میلیمتر

سایز 6

6 و 5/16 اینچ

بسیار کوچک (XS)

170 میلیمتر

سایز 7

6 و 3/4 اینچ

کوچک (S)

182 میلیمتر

سایز 8

7 و 3/16 اینچ

متوسط (M)

192 میلیمتر

سایز 9

7 و 9/16 اینچ

بزرگ (L)

204 میلیمتر

سایز 10

8 و 1/16 اینچ

بسیار بزرگ (XL)

بزرگ تر از 215 میلیمتر

سایز 11

8 و 7/16 اینچ

فوق بزرگ (XXL)

البته نکته دیگری که در مورد سایز دستکش کار ضروری است بدانید این است که جدول های بالا بر اساس استانداردهای تعیین سایز اروپایی و آمریکایی می باشد و این امکان وجود دارد در منطقه یا کشوری دیگر این سایزها معیار نباشد.

ممکن است در کشوری همچون چین سایز و استاندارد بر اساس چیزی باشد که خود آنها تعیین کرده اند و این دو جدول را ملاک قرار ندهند، اگر این چنین باشد شما باید به جدول مربوط به استاندارد دستکش در آن کشور مراجعه کنید تا بتوانید سایز مناسب دست خود را با توجه به آن تعیین نمایید.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید انتخاب صحیح سایز دستکش کار کمک می کند تا دستان کارگر در زمان کار، ایمنی بالاتری داشته باشد و کارها با سرعت و دقت بیشتری به جلو پیش برود.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع دستکش های کار صنعتی این آمادگی را دارد تا محصولاتش را به صورت مستقیم و بدون واسطه از درب کارخانه برای شما مشتریان عزیز ارسال نماید. برای مشاهده محصولات بیشتر میتوانید به صفحه فروشگاه سایت ایران سکو مراجعه کنید و یا با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره رایگان این مجموعه بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *