ایران سکو

عینک ایمنی چیست؟ چه صنایعی از آن بهره می برند؟

مقدمه

چشم ها یکی از مهم ترین اعضای بدن انسان ها هستند و در شرایط مختلف شغلی نیاز به حفاظت و نگهداری در مقابل بعضی از خطرات را دارند. اگر چشم ها به شکل درست مورد حفاظت قرار نگیرند ممکن است افراد تا پایان عمر با مشکلات کم شدن بینایی یا نابینایی مواجه گردند.

برای محافظت از این بخش مهم از بدن معمولا کارگران از عینک ایمنی استفاده می کنند، این عینک ها با توجه به جنس مقاومی که دارند در شرایط مختلف چشم ها را از خطرات پرت شدن ذرات گرد و فلز و نورهای مضر حفظ می نمایند.

استفاده از عینک ایمنی کمک می کند که چشم کارگر در برابر خطراتی که در محیط های صنعتی وجود دارد مصون شود و بتواند تمرکز بالاتری بر روی کارش داشته باشد، تمرکز بیشتر در نهایت به نفع صاحبان تجارت تمام می شود و بر روی کیفیت تولیداتشان اثر می گذارد.

معمولا اکثر کارگاه های صنعتی برای محافظت از چشم پرسنل خود این ابزار را در اختیار آنها قرار می دهند تا بدون نگرانی از پیش آمدن هرگونه مشکلی بتوانند بر روی کارهای خود تمرکز کنند و کارخانه را به اهداف از پیش تعیین شده اش برسانند.

عینک ایمنی

ویژگی های لباس مخصوص تراشکاری و مزایای استفاده از آن را در مقاله ویژه ایران سکو

عینک ایمنی چیست؟

عینک ایمنی یا عینک محافظ، ابزاری می باشد که برای حفاظت از چشمان در مقابل خطرات فیزیکی و شیمیایی به کار می‌ رود. این عینک‌ ها در برابر ذرات مختلفی مثل خاک، ذرات برش، نور لیزر، نور فرابنفش، مواد شیمیایی و غیره توانایی محافظت دارند.

این عینک‌ ها معمولاً از موادی مانند پلی کربنات ساخته می ‌شوند که در برابر ضربه و شوک مقاومت بالایی دارند. این عینک ها را در شرایط گوناگونی کارگران برای محافظت از چشمان خود به کار می برند تا دچار عارضه ای نشوند.

عینک‌ های ایمنی در محل کار، کارخانه‌ ها، صنایع ساخت‌ و ‌ساز، ورزش‌ های خطرناک و هر جایی که چشم شما ممکن است به خطر بیفتد استفاده می‌ شوند. به همین دلیل، استفاده از عینک ایمنی می ‌تواند مانند یک سد محکم در برابر خطرات که وجود دارد عمل کند.

چند نوع عینک ایمنی

عینک های ایمنی با جنس های مختلفی وجود دارند که معمولا هر شغل با توجه به شرایطش یکی از انها را برمی گزینندکه عبارتند از:

عینک ایمنی با لنزهای شیشه ‌ای: این نوع عینک از شیشه یا پلی کربنات ساخته شده و قابلیت مقاومت بیشتر در مقابل ضربه ها را دارد. همچنین ضد خش و نیز ضد بخار هستند که دو مزیت مهم برای این نوع عینک ها محسوب می ‌شوند.

عینک ایمنی با فریم پلاستیکی: این نوع عینک هم از پلی کربنات یا شیشه ساخته می شود ولی فریم آنها از جنس پلاستیک است که موجب می شود در زمان ضربه ترک بخورد و شیشه هایش به هر طرف پرت نشود، به همین دلیل سبک بوده و عموماً برای کارهای طولانی مدت استفاده می ‌شوند.

عینک ایمنی ضد بخار: این نوع عینک با لنزهایی تولید می شود که زمان مواجه شدن با بخار، آنها را روی سطح خود نمی گیرند و قابلیت محافظت از چشم ها در مقابل مواد شیمیایی خطرناک در آزمایش ها را دارا می باشند تا کارها بدون خطر پیش برود.

عینک ایمنی مخصوص ورزش: این نوع عینک ها با لنزهایی تولید می شوند که از چشم ها در برابر ضربه‌ های شدید در ورزش محافظت می‌ کنند، معمولاً برای ورزش‌ هایی مثل هاکی، اسکی و غیره مناسب هستند و به کار گرفته می شوند.

مزیت استفاده از عینک ایمنی چیست؟

استفاده از این عینک ها برای چشم کارگران مزیت هایی دارد که در ادامه بعضی از آنها رابرای آشنایی شما خوانندگان عزیز فقط نام می بریم که عبارتند از:

  • حفاظت از چشمان در برابر اشعه مضر فرابنفش
  • حفاظت از چشمان در برابر ذرات معلق در هوا مانند گرد و خاک
  • حفاظت از چشمان در برابر پرت شدن ذرات فلزی
  • حفاظت از چشمان در زیر آب دریاها و اقیانوس ها
  • جلوگیری از خشکی و خستگی چشم
  • جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ های چشمی در فعالیت‌ های صنعتی
  • افزایش راحتی، کارایی و ایمنی چشم کارکنان صنایع
  • افزایش عمر مفید چشمان کارگر
  •  

چه صنایعی به عینک ایمنی نیاز دارند:

صنایع مختلفی هستند که فعالیت در آنها وابسته به عینک های ایمنی می باشد، این عینک ها کمک می کنند تا کارگران چشم های خود را به خوبی مورد محافظت قرار دهند و بر روی کارهای خود تمرکز کنند.

جوشکارییکی از مشاغلی است که در آن چشم نیاز به محافظت دارد، عینک ایمنی ای که در این شغل به کار گرفته می شود از دو منظر قابل توجه است. اول این که به علت کدر بودن جلوی اشعه های مضری که در زمان جوش دادن ایجاد می شود را کاملا می گیرد تا چشم دچار مشکل نشود.

دوم این که در برابر پلیسه های داغی که به هر طرف پرت می شود چشم را مورد محافظت قرار می دهد. معمولا زمانی که جوشکار دارد کار می کند به غیر از یک اشعه خفیف از پشت عینک هیچ چیز دیگری مشاهده نمی کند، این عینک ها در انواع معمولی و اتوماتیک قابل تهیه و استفاده هستند.

عینک ایمنی

اطلاعات تکمیلی درباره دستکش کار ارزان را در صفحه فروشگاه ایران سکو بخوانید

تراشکاری: یکی از مشاغلی می باشد که در آن احتمال آسیب به چشم به خاطر خرده فلزاتی که معمولا پرت می شود زیاد است، عینک ایمنی ای که برای تراشکاری استفاده می گردد از جنسی ساخته می شود که بتواند در برابر دمای فلزات پرت شده تحت تاثیر قرار نگیرد.

این عینک ها معمولا تمامی چشم را به خوبی تحت پوشش خود قرار می دهند تا هیچ جسم خارجی در زمان برش و فرم دادن فلزات در کارگاه ها نتواند به چشم کارگر تراشکار آسیبی را برساند تا موجب کم بینایی یا از دست رفتن بینایی اش شود.

غواصی: یکی از مشاغلی که فعالیت در آن به عینک ایمنی بستگی دارد غواصی می باشد، این عینک ها معمولا تمام سر یا بخشی از آن را مورد محافظت قرار می دهند تا غواصی که در زیر آب رفت بتواند دید مناسبی داشته باشد و به کارهایش برسد.

این عینک ها به خصوص در زمان جوشکاری کردن زیر آب کارایی و کاربرد خود را بسیار بهتر نشان می دهند، این امکان را به جوشکار می دهند تا بتواند دقیقا نقطه ای را که می خواهد جوش بدهد مشاهده کند و عملیات جوش را موفق به اتمام برساند.

آزمایشگاه ها: از جمله صنایعی که در آن محافظت از چشمان به وسیله عینک ایمنی اهمیت بالایی دارد آزمایشگاه های شیمی و پزشکی می باشند، در این مشاغل زمانی که پرسنل در شرایط فعالیت هستند احتمال پرت شدن بعضی عوامل خطرناک به سمت چشم وجود دارد.

در آزمایشگاه شیمی مواد خطرناک اسیدی یا شیمیایی ای موجود می باشد که ممکن است در زمان آزمایش به چشم پرت شده و موجب نابینایی مطلق شوند، یا در آزمایشگاه پزشکی ممکن است یک عامل بیماری از طریق چشم راهش را به بدن باز کند و موجب بیماری کارمند آزمایشگاه شود، از همین رو بسیار اهمیت دارد که در زمان فعالیت در این مشاغل از عینک های ایمنی مناسب و مقاوم استفاده شود.

حتما برای انتخاب انواع دستکش کار روی لینک بزنید.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید استفاده از عینک ایمنی در حقیقت کمک می کند تا کارگران در محیط های کار به نحو بهتر و شایسته تری بر روی کارهای خود تمرکز کنند و بتوانند محصولاتی با کیفیت بالاتر برای عرضه به بازار مصرف تولید نمایند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید دستکش ایمنی و پخش تجهیزات ایمنی کار از جمله عینک های ایمنی این آمادگی را دارد تا محصولاتش را با کیفیت بالا به بازار عرضه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *