ایران سکو

لباس آتش نشانی چیست؟ استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

مقدمه

لباس های ایمنی زیادی برای مشاغل مختلف تولید می شود که هر کدام از آنها کارایی مخصوص به خود را دارد و می تواند موجب ایمنی بیشتر برای کارگری شود که در آن حرفه به مدت طولانی فعالیت می کند و در معرض خطرات مختلف قرار دارد.

یکی از این مشاغل بسیار خطرناک آتش نشانی است، برای این که آتش­نشانان بتوانند به انجام وظایف خود بپردازند، از لباس مخصوص آتش نشانی استفاده می کنند که این لباس ها توسط کارخانه های تولید لباس ایمنی با طی نمودن استاندارد های ویژه و با کیفیت و دوام بسیار بالا تولید می شود.

لباس آتش نشانی معمولا به رنگ قرمز و زرد است تا آتش نشان به خوبی برای همگان قابل مشاهده و متمایز از دیگران باشد، این لباس ها به واسطه کیفیت خود می توانند سالانه جان افراد زیادی را از آتش نجات دهند.

برای این که بهتر با لباس آتش نشانی آشنا شوید در ادامه به معرفی آن می پردازیم و با مزایای استفاده از این لباس و خطرات عدم استفاده از تجهیزات ایمنی آشنا خواهید شد.

لباس آتش نشانی چیست؟

لباس آتش نشانی یک لباس ویژه می باشد که برای حفاظت از آتش نشانان در هنگام انجام وظایفی مثل دفع و کنترل حریق طراحی شده است. این لباس معمولا شامل چندین و چند لایه جهت نفوذ نکردن حرارت به داخلش از موادی قبیل کِولار، نومکس، گورتکس، کتان، پلی استر و ابریشم تهیه می شود. نومکس در برابر شعله و حرارت مقاوم است در حالی که کِولار انعظاف پذیری و جریان هوای پارچه را سبب می شود.

این لباس به همراه خود تجهیزات اضافه ای هم دارد تا در صورت نیاز توسط آتش نشان به کار گرفته شود، مانند چراغ قوه، دستگاه بی سیم، کلاه ایمنی، ماسک ضد شیمیایی و کفش‌ های ایمنی که وجود همگی آنها برای محافظت از جان آتش نشانان در مواجهه با خطر آتش و دود ضروری هستند.

لباس آتش نشانی

لباس آتش نشانی برای این که بتواند در آتش دوام بیاورد باید با دقت بسیار بالایی ساخته شود تا بخوبی از جان و سلامت کارگر آتش نشان محافظت نماید، معمولا قبل از عرضه این لباس ها به بازار تولید کنندگان آنها را در شرایط بسیار سخت تست می کنند تا از کارایی شان اطمینان حاصل نمایند.

اگر دوست دارید انواع مختلف دستکش کار را ببینید حتما روی لینک بزنید.

جنس لباس آتش نشانی از چیست؟

لباس آتش نشانی اغلب از مواد بسیار مقاوم در برابر حرارت، آتش و مواد شیمیایی ساخته می‌ شود. این لباس عمدتا از چرم، الیاف آرامید، کِولار، نومکس، گورتکس، پلی استر، نایلون و ابریشم مصنوعی ساخته می ‌شود تا علاوه بر سبک بودن بتواند جلوی حرارت را نیز بگیرد.

این لباس معمولا شامل چند لایه می باشد که هر لایه نقش مشخصی در محافظت از سلامت آتش نشانان را عهده دار است. لایه خارجی لباس برای محافظت در برابر سایش و خراشیدگی طراحی شده است. لایه میانی برای ایزوله کردن و حفظ آتش نشانان از گرما و حرارت زیاد طراحی شده است و لایه داخلی به صورت یک پارچه نرم و راحت است که عرق آتش نشانان را جذب می کند تا زمان کار اذیت نشوند.

این لباس عموما به همراه کاپ سر و دستکش ‌ها توسط تولید کننده عرضه می گردد زیرا این موارد در کنار خود بدنه اصلی لباس اگر هماهنگ عمل کنند می توانند جلوی حرارتی که در زمان کار وجود دارد را بگیرند و سرعت کار آتش نشان را افزایش دهند.

چرا استفاده از لباس آتش نشانی اهمیت دارد؟

استفاده از لباس آتش نشانی بسیار اهمیت دارد زیرا این لباس ها برای حفاظت از آتش نشانان در زمان انجام کارهای خطرناک و شرایط حرارتی بالا طراحی شده اند تا از جان و سلامت او به بهترین نحو ممکن در برابر خطرات محافظت نمایند.

این لباس معمولا شامل چندین بخش مختلف است که هر بخش جزئی از بدن را کاملا پوشش می دهد. این بخش ها شامل کاپشن یا ژاکت به همراه شلوار یکسره، بوت ایمنی و جوراب ضد آتش به همراه ماسک و کلاه آتش نشانی هستند که در کنار یک دیگر کمک می کنند تا آتش نشان توانایی عملیاتی داشته باشد.

لباس آتش نشانی همچنین مانع از ورود دود و گرمای زیاد به درون خود می شود، جلوگیری از این موارد کمک می کند تا آتش نشان با خیال راحت بتوانند به دل آتش بزنند و به مسئولیت خود که نجات جان انسان ها و دفع حریق است را به خوبی انجام دهند.

مزایای استفاده از لباس آتش نشانی:

گفتنی است که لباس آتش نشانی به دلیل مزیت هایی که دارد مورد توجه است، این لباس ها به علت نوع الیافی که دارند کمک می کنند تا امور مربوط به شغل آنها به نحو بسیار بهتری پیش برود. بعضی از مزایای این لباس ها عبارتند از:

محافظت از بدن در برابر آتش:

آتش نشان برای این که بتواند در زمان ضرورت دل به آتش بزند نیاز به لباس آتش نشانی ای دارد که توانایی محافظت از او را داشته باشد، این لباس ها معمولا از الیافی تهیه می شوند که بدن را در مواجهه با آتش ایمن می کنند و به آتش نشان این امکان را می دهند که بدون نگرانی به فعالیت خود ادامه دهد. این لباس ها به گونه ای طراحی شده است که هیچ حرارت یا دودی را به درون خود راه نمی دهند و همین امر موجب می شود که بدن آنها کاملا مورد محافظت قرار بگیرد.

حتما به مقاله ی لباس مخصوص تراشکاری سر بزنید.

لباس آتش نشانی

جلوگیری از تنفس مواد سمی:

لباس آتش نشانی سوای از خود لباس یک ماسک ضد مواد دودزا و شیمیایی نیز به همراه خود دارد که کمک می کند تا زمانی که آتش نشان در شرایطی مثل آتش سوزی جنگل یا کارخانه های صنعتی قرار گرفت مواد سمی را تنفس نکند.

نرسیدن مواد سمی به ریه آتش نشان موجب می شود تا در زمان فعالیت دچار حس خفگی یا سرفه های شدید نگردد و بتواند در شرایط کاملا مناسب به فعالیت های خود برای رفع حریق و نجات افرادی که در آتش گیر افتاده اند ادامه دهد.

کاهش خطر از دست دادن دید در علیه دود:

به همراه لباس آتش نشانی یک عینک ایمنی هم هست که در زمان قرار گرفتن در شرایط دودی شدید کمک می کنند تا آتش نشان در میان انبوه دود به خوبی بتواند مسیر راه خود را تشخیص دهد و افرادی را که باید نجات بدهد به راحتی پیدا کند و آنها را از مهلکه آتش در بیاورد.

افزایش حس اطمینان و اعتماد به نفس:

یکی از بزرگترین مزیت هایی که لباس آتش نشانی دارد این است که حس اطمینان و اعتماد به نفس آتش نشان را در زمان مواجهه با خطرات به شدت افزایش می دهد و همین موجب می شود که او تمرکز کافی را برای انجام وظایفش داشته باشد و بدون نگرانی از خطر به کارش ادامه دهد.

برای خرید دستکش کار ارزان و با کیفیت با ایران سکو در تماس باشید و از صفحه فروشگاه ما بازدید کنید.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید لباس آتش نشانی نوعی لباس است که از الیاف خاص و مقاوم در برابر دود و حرارت توسط کارخانه های تولید لباس ایمنی ساخته می شود، وجود این لباس کمک می کند تا آتش نشانان بدون نگرانی از خطرات، جان افراد زیادی را سالانه از آتش نجات بدهند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع دستکش ایمنی و پخش لباس های ایمنی مختلف از جمله لباس آتش نشانی این آمادگی را دارد تا آنها را با کیفیت بالا و قیمت مناسب به شما مشتریان عزیز عرضه نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *