ایران سکو

انواع لباس برق کاری و ویژگی آن ها

مقدمه

در میان انواع لباس های ایمنی گوناگونی که برای محافظت از کارگران وجود دارد، لباس ضد برق هم یکی از آنهاست که در جاهایی که کارگران با جریان های الکتریکی خطرناک روبرو هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

این لباس ها به علت نوع جنسی که از آن تهیه می شوند توانایی این را دارند که جلوی نفوذ جریان های برقی را بگیرند و اجازه ندهند که خود را به بدن کارگران برسانند و جان او را به خطر بیندازند، البته بد نیست بدانید که بعضی از لباس ها مثل لباس آتش نشانی هم چنین مزیتی دارند.

از آنجایی که این مقاله در مورد لباس برق کاری است دیگر به لباس آتش نشانی نخواهیم پرداخت و به همان اشاره کوتاه اکتفا می کنیم، ممکن است لباس های ایمنی دیگر هم باشند که چنین خاصیتی را در کنار خواص مربوط به شغل خود داشته باشند، دلیلش این است که برق یک مسئله حائز اهمیت بوده و در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و می تواند خطراتی را برای کارگران به وجود بیاورد.

ایمنی در برقکاری

لباس ایمنی برق کاری چیست؟

لباس برق کاری یک نوع پوشش است که توسط افرادی استفاده می شود که در صنایع و مشاغلی فعال هستند که با برق در تماسند، این لباس ها معمولا از موادی تولید می شوند که برق را از خود عبور نمی دهند و همین موجب ایمنی برق کار می شود.

این لباس‌ ها از موادی مانند کامپوزیت‌ ها، پلی استر، نایلون و پشم تهیه می‌ شوند که به طور کل برای کاهش اثرات شوک و تخلیه‌ ی برق مناسب هستند. همچنین این لباس ها معمولا دارای رنگ زرد یا نارنجی هستند که برای استفاده در شرایط کم نور مناسب است.

لباس های برق کاری طوری طراحی شده تا حرکت و انعطاف لازم برای به کار گیری در جاهای مختلف داشته باشند. این لباس ها با انعطافی که دارند موجب راحتی کارگر می شوند و به او اجازه می دهند تا در هر شرایط آب و هوایی با کمترین مشکل و بالاترین ایمنی کار کند.

انواع لباس برق کاری:

توجه داشته باشید که انواع لباس‌ برق کاری برای حمایت از کارگران و جلوگیری از وقوع حوادث تولید می شوند، این لباس ها معمولا توانایی جلوگیری از شوک های الکتریکی ناگهانی را دارند و می توانند خطرات را از افرادی که مداوم با برق کار دارند رفع نمایند.

لباس ایمنی کامل:

لباس برق کاری کامل یک مجموعه جامع شامل جلیقه، شلوار، کفش، دستکش و کلاه حفاظتی می باشد که همگی جریان های الکتریکی را از خود عبور نمی دهند تا موجب محافظت از کارگرانی شوند که در محیط های خطرناک حاضر هستند.

معمولا جنس جلیقه، شلوار و دستکش ها از موادی مثل پلاستیک تهیه می شود که جریان های الکتریکی توانایی نفوذ به آنها را ندارند، مواد تولیدی کفش ها نیز در قسمت زیر و روی از پلاستیک های ضخیم است و برای این که راحت باشد خاصیت تنفس پذیری دارند تا کارگر از کار مداوم اذیت نشود.

لباس و ستاره‌ دار:

نوعی لباس برق کاری محافظ از جنس ضد الکتریسیته است و قابلیت حفاظت از کارگر در برابر شوک های الکتریکی را دارد، از این لباس معمولا در تاسیسات نیروگاه های برقی استفاده می شود چون جریان ها را ثابت می کند و اجازه نمی دهد به کارگر صدمه ای در حین فعالیت وارد شود.

لباس‌ های کار یکسره:

نوعی لباس برق کاری است که بلوز و شلوار آن به هم متصل است که برای پوشیدنش بهتر است از یک نفر کمک بگیریم تا به صورت درست پوشیده شود، این لباس ها در کنار خود دستکش های محافظ هم دارند که تماما ابزار ضد الکتریسیته هستند و می توانند در صورت بروز خطر جان کارگر را نجات دهند.

لباس کار دو تیکه:

این لباس برق کاری دو تکه بوده و به صورت چند لایه تولید می شود تا برای امور مربوط به برق مورد استفاده قرار بگیرد، به علت دو تکه بودن پوشیدن آن کار چندان دشواری نیست و هر کارگری به تنهایی می تواند آن را بپوشد تا در زمان بروز خطرات برقی از او محافظت نماید.

ایمنی در برقکاری

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره خرید دستکش کار عمده و همکاری با ایران سکو کلیک کنید

جنس لباس ایمنی برق کاری از چیست؟

لباس برق کاری نوعی پوشش محافظتی می باشد که برای کاربرانی طراحی شده که در معرض خطرات برقی قرار دارند. این لباس‌ ها از جنس موادی ساخته می‌ شوند که مانع از عبور جریان برق شده و از شخص در صورت تماس با برق محافظت می کنند. در واقع، این لباس ‌ها دو لایه هستند که لایه خارجی جنسش مقاوم به آتش است و لایه دوم که در داخل می باشد موجب راحتی برق کار است تا بر روی کارش تمرکز کافی داشته باشد.

ویژگی های لباس برق کاری:

لباس برق کاری برای این که در زمان فعالیت موثر عمل کند ویژگی هایی دارد که موجب می شود تا جان کارگر را بهتر حفظ کند و او را سالم نگه دارد. این ویژگی ها عبارتند از:

قابلیت جذب تعریق و خشک شدن سریع لباس:

لباس برق کاری ممکن است به مدت طولانی بر بدن کارگر باشد و برای همین مهم است که لایه داخلی بتواند عرق بدنش را به خوبی جذب نماید تا دچار مشکلات پوستی نشود، همچنین باید سریع خشک شود تا کارگر احساس نارضایتی در  زمان کار نداشته باشد.

لایه داخلی لباس معمولا از جنس نخ یا پنبه تهیه می شود تا آن مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد برای کارگران فعال در امور برقی پیش نیاید. در حقیقت راحتی بیشتر کارگر کمک می کند تا بدون نگرانی از خطرات به فعالیت خود ادامه دهد.

مقاومت در برابر حرارت و آتش‌ سوزی:

لباس برق کاری به خاطر نوع مواد تولیدی اش در برابر حرارت و آتش مقاومت دارد، در مواجهه با ابزارهای برقی قدرتمند عمل می کند چراکه احتمال آتش سوزی و از این دست خطرات زیاد است برای همین این لباس ها را طوری تولید می کنند که اگر چنین شرایطی پیش آمد بتواند جان کارگر را حفظ نماید.

قابلیت جذب بسیار کم آب و الکل:

لایه رویی لباس برق کاری از موادی تهیه شده است که به شدت در برابر نفوذ رطوبت و آب مقاوم است، همین مورد باعث می شود تا لباس زمینه ای برای جذب نیروی برق نداشته باشد و کارگر با این لباس از خطر محفوظ بماند.

سبکی و راحتی:

لباس برق کاری بسیار سبک و راحت است چون باید در شرایط سخت به کار گرفته شود و در عین حال توانایی این را داشته باشد که کارگر را از خطر نیروی برق نیز حفظ کند، دلیل سبکی این لباس ها بدلیل نوع موادی است که برای تولید کردنشان به کار گرفته می شود.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید لباس برق کاری نوعی پوشش می باشد که توسط کارگران برای استفاده در صنایعی که با جریان های الکتریکی پر خطر سر و کار دارند مورد استفاده قرار می گیرد تا جان و سلامت آنها را ایمن سازد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع و اقسام لباس ایمنی به خصوص برق کاری این آمادگی را دارد تا آنها را برای شما مشتریان عزیز ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *