ایران سکو

لباس مخصوص تراشکاری چیست؟ استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

مقدمه

شغل تراشکاری بسیار خطرناک است و برای همین افراد مشغول در این صنعت باید از لباس مخصوص استفاده کنند تا خطراتی که زمان فعالیت در کارگاه های تراش صنعتی وجود دارد به حداقل کاهش پیدا کند و کارگران دچار مشکلاتی از نظر سلامتی نشوند.

صنایع تولیدی زیادی به حرفه تراشکاری وابستگی دارند و این حرفه در حقیقت کمک می کند تا ابزار و لوازم فلزی با اندازه دقیق در اختیار خطوط تولیدشان قرار بگیرد، افراد مشغول در این کار برای این که تمرکز کافی داشته باشند نیاز دارند تا از لباس مخصوص تراشکاری استفاده کنند.

این لباس به علت چند لایه بودنش به خوبی جلوی فلزات تیزی را که زمان تراش به سمت کارگر تراشکار پرت می شود می گیرد و اجازه نمی دهد به پوست، چشم و دیگر اعضای بدنش آسیب برسد و او را خانه نشین کند.

پلیسه هایی که زمان تراش فلز به هر طرف می جهند علاوه بر تیز بودن بسیار داغ هستند، برای همین اهمیت دارد که لباس مخصوص تراشکاری در برابر حرارت هم مقاومت و دوام داشته باشد تا بتواند توانایی تضمین سلامت کارگر را داشته باشد.

دستکش کار

کارگر تراشکار کیست؟

فردی است که در زمینه تراشیدن انواع فلزات هنر و تخصص دارد و می تواند آنها را توسط دستگاه های صنعتی ای که در اختیارش قرار دارد اصطلاحا شکل و فرم مناسب و متوازن بدهد. این افراد معمولا دارای یک مدرک معتبر در این زمینه هستند که در سازمان فنی و حرفه ای کسب کرده اند.

هنر فرد تراشکار این است که با پوشیدن لباس مخصوص تراشکاری خود را ایمن کرده و کمک می کند تا بسیاری از صنایع که نیاز دارند تا فلزات به فرم و شکل خاص در بیایند و اختیار خطوط تولیدشان قرار بگیرد. این افراد فلزات را دقیقا آن طوری که مورد نیاز صنایع مختلف است با نهایت دقت می تراشند و کارخانه ها را در انجام امور تولیدشان یاری می نمایند.

لباس مخصوص تراشکاری چیست؟

لباس مخصوص صنعت تراشکاری باید از جنس بسیار مقاومی درست شده  باشد تا در برابر خراشیدگی، پاره شدگی و سایر آسیب‌های مکانیکی بتواند مقاومت کند. همچنین باید از جنسی باشد که به راحتی دچار آتش نشود و بتواند در برابر حرارت، برق و مواد شیمیایی مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

همچنین طراحی لباس‌ مخصوص تراشکاری صنعتی نیز باید به گونه‌ ای باشد که تنفس ‌پوست را زمان انجام فعالیت تسهیل کند و انعطاف‌ پذیری مناسبی داشته باشد تا از آزار پوست به وسیله رطوبت به نحو شایسته ای جلوگیری نماید.

علاوه بر این، لباس مخصوص تراشکاری معمولا شامل قطعات و وسایل متفاوتی به همراه خود است که به کاربر کمک می کند تا زمان کار امنیت بیشتری را تجربه کند. این لوازم همراه شامل کلاه، عینک، دستکش، کفش است که با کیفیت بالای خود جلوی آسیب ها را می توانند بگیرند.

استفاده از لباس مخصوص تراشکاری چه اهمیتی دارد؟

زمان که تراشکار مشغول فرم دادن فلزات در محیط های صنعتی است احتمال پیش آمدن هر خطری وجود دارد. معمولا زمان تراش، فلزات به صورت ذرات ریز و برنده ای به هر سویی پرت می شوند و این احتمال وجود دارد که داغی شان موجب آسیب به بعضی از اندام های کارگر شود.

این تکه های ریز و تیز اگر به چشم برخورد کنند امکان دارد موجب کوری شوند، اگر به پوست دست بخورند ممکن است موجب خراشیدگی یا سوختگی اش شوند، به همین دلیل اهمیت دارد که کارگر تراشکار از لباس مخصوص تراشکاری استفاده نماید تا جلوی این خطرات احتمالی را بگیرد.

برای دیدن انواع مختلف دستکش کار روی لینک بزنید.

لباس مخصوص تراشکاری شامل چه لوازمی است؟

این لباس ها معمولا به صورت یک مجموعه یا پکیج کامل هستند تا در کنار یکدیگر کمک کنند که سلامت تمامی اندام های حیاتی و مهم کارگر جوشکار در زمان انجام عمل تراش در کارخانه حفظ شود. مهم ترین لوازمی که در این پکیج هست عبارتند از:

  • لباس مخصوص شامل ژاکت و شلوار
  • دستکش ایمنی ضد فلز
  • عینک ایمنی
  • کلاه مخصوص
  • کفش ایمنی

همانند تراشکاری، شغل آتش نشانی نیز دارای لباس مخصوص با ویژگی های خاص خود است که درباره آن میتوانید در این لینک بخوانید.

مزیت های استفاده از لباس مخصوص تراشکاری:

این لباس ها در زمان فعالیت مربوط به تراش در کارگاه های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند تا جلوی خطراتی که وجود دارد سد شود و هیچ گونه آسیبی به کارگر تراشکار نرسد. مزیت های این لباس موجب شده تا مورد توجه کارگران تراشکار زیادی قرار داشته باشد.

حفاظت از پوست در برابر صدمات ناشی از تماس با فلزات تیز:

یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از لباس مخصوص تراشکاری این است که به خاطر نوع بافت و جنسی که دارد در برابر فلزات تیزی که به آن می خورند مقاومت می نماید و اجازه نمی دهد تا تیزی و داغی شان به سطح پوست کارگر برخورد کند.

این لباس کمک می کند تا کارگر از مخاطراتی که در زمان انجام فعالیت تراشکاری است کاملا ایمن شود و بدون نگرانی بتواند به کارهای خود با کیفیتی بالا ادامه دهد تا موجب رشد و توسعه بیشتر کارخانه ای شود که در استخدامش قرار دارد.

حتما به مقاله ی عینک ایمنی سر بزنید.

دستکش کار

جلوگیری از انتقال آلودگی ورود خرده‌ های فلزی:

زمانی که کارگر اقدام به تراش فلزات می کند آنها به سمتش پرت می شوند و اگر مورد محافظت نباشد این احتمال وجود دارد که خراش ایجاد کنند و بیماری یا عفونتی را به بدن او منتقل نمایند، زمانی که کارگر لباس مخصوص تراشکاری بر تنش داشته باشد این مشکلات به هیچ عنوان تهدیدش نمی کند، در حقیقت لباس جلوی این خرده فلزهای آلوده را می گیرد تا به پوستش اصابت نکند.

کمک به راحتی کارگر در فصول گرم و سرد:

در فصل‌ های گرم و سرد فعالیت کردن به طور کل سخت است و کارگر باید لباسی بر تن داشته باشد که بتواند به او کمک کند تا حرارت بدنش دقیقا کنترل شود، کارگری که لباس مخصوص تراشکاری پوشیده باشد به طور قطع چنین شرایطی دارد و در زمان فعالیت تمام حواسش به کار معطوف می شود تا کیفیت مناسبی را بتواند ارائه نماید.

دستکش کار ارزان و ایمنی را در صفحه فروشگاه ایران سکو ببینید

تمرکز کارگر را افزایش می دهد:

برای این که در زمان انجام یک فعالیت صنعتی مثل تراشکاری تمرکز افزایش پیدا کند نیاز به ابزار و لوازمی مثل لباس مخصوص تراشکاری است، این ابزار و لوازم خیال کارگر را از نگرانی در مورد خطرات احتمالی که در محیط کار هست راحت می کند و موجب می شود تا با اعتماد به نفس بالا با ابزار و لوازم تراش مشغول به فعالیت شود.

کمک به جلوگیری از حوادث:

به طور کل در هر مکان صنعتی می توان احتمال وقوع یک حادثه ناگوار را داد که حرفه تراشکاری از این امر مستثنی نیست، زمانی که کارگر لباس مخصوص تراشکاری می پوشد احتمال رخ دادن حوادث به شدت کاهش می یابد و همین امر نشان می دهد چه مزیت های بزرگی این لباس ها دارد و پوشیدنش باید در دستور کار باشد تا سلامت بدن کارگران به خوبی حفظ شود.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و دانستید لباس مخصوص تراشکاری به علت چند لایه بودن با کیفیت و دوامی که دارد به افراد شاغل در حرفه تراشکاری کمک می کند تا از بدن و چشمان خود به نحو احسن در برابر قطعات فلزی که زمان تراش پرت میشود محافظت نمایند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید لباس های مخصوص تراشکاری این آمادگی را دارد تا آنها را برای شما کارگران عزیز به هر نقطه که اراده نمایید ارسال کند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *