ایران سکو

منظور از لوازم ایمنی چیست؟

مقدمه

فعالیت در محیط های صنعتی، ابزار و لوازم مخصوص به خود را می طلبد که اصطلاحا به آنها لوازم ایمنی گفته می شود، این لوازم معمولا شامل دستکش، کفش، کلاه، ماسک و غیره هستند که کارگر را از خطراتی که در زمان کار وجود دارد حفظ و ایمن می کنند.

استفاده از ابزار ایمنی تا اندازه ای اهمیت دارد که اداره کار برای این که صاحبان تجارت به آن توجه کنند آن را برای حفظ جان و سلامت کارگران تحت دستوری اجباری کرده است تا هر گونه لوازم ایمنی را در اختیارشان قرار دهند.

کارفرمایانی که از این کار تمرد کنند و کارگران دچار مشکل شوند محکوم بوده و مشمول جریمه های سنگینی خواهند شد، ضمنا شرکت های بیمه نیز اتفاقاتی که در آن عدم استفاده از لوازم ایمنی به چشم بخورد را پوشش نمی دهند.

لوازم ایمنی

تمامی این نکاتی که گفته شد مشخص می کند که استفاده از لوازم ایمنی اگر چه هزینه برای صاحبان تجارت می تراشد ولی نبودنشان دردسرهای بیشتری را به دنبال خواهد داشت که اصلا به نفع شرکت ها و کارخانه ها نخواهد بود.

این لوازم در انواع و اقسام مختلف با کیفیت های گوناگون در بازار قابل تهیه هستند و بهتر است که کارفرمایان خساست به خرج ندهند و ابزاری را تهیه کنند که از نظر کارا بودن بتوانند جان و سلامت کارگران را بهتر حفظ کنند.

تعریف لوازم ایمنی:

به ابزارها و لوازمی گفته می شود که برای استفاده در محیط های کاری صنعتی و شخصی جهت حفظ سلامت یک اندام مورد استفاده کارگران قرار می گیرند، نوع این ابزار و لوازم متعدد  بوده و افراد متناسب با شغل خود آن را تهیه می کنند تا کارهایشان با سرعت و کیفیت بهتر انجام شود.

معرفی انواع لوازم ایمنی:

ابزار و لوازم ایمنی انواع و اقسام گوناگونی دارند که هر کارگر با توجه به فعالیت های شغلی ای که انجام می دهد آنها را تهیه می کند و برای حفظ خود از خطرات به کار می برد. این ابزارها توسط کارگاه های تولیدی با کیفیت های مختلف ساخته می شوند و هر کارگر با توجه به نیازی که دارد نوع مناسب را برای خود تهیه می نماید. در ادامه بعضی از این ابزار را نام برده و مختصر جهت آشنایی شما عزیزان توضیحاتی ارائه می دهیم.

دستکش ایمنی:

یکی از انواع لوازم ایمنی می باشد که برای محافظت از دست ها در انواع و اقسام گوناگونی برای مشاغل مختلف تولید و ساخته می شود، از آن جایی که دست یکی از مهم ترین اعضای بدن کارگر می باشد بسیار اهمیت دارد که از آنها در زمان کار مراقبت کند.

دستکش ها در انواع مختلفی مثل ضد مواد شیمیایی، بنایی، جوشکاری، آتش نشانی، ضد برش و ضد آلودگی معمولا تولید می شوند. تمامی این دستکش ها از نظر کاربرد و نوع کیفیت با هم تفاوت دارند و کمک می کنند که کارگر بر روی کارهایش بهتر تمرکز کند و کیفیت تولیدات را افزایش دهد.

تجربه ثابت کرده است که اگر استفاده از لوازم ایمنی ای مثل دستکش مورد توجه قرار نگیرد ممکن است اتفاقات ناگواری برای دستان کارگر در زمان فعالیت رخ بدهد، به همین دلیل اهمیت دارد که از نوع و جنس مناسبش برای امور مخصوص به خود بهره گرفته شود.

عینک ایمنی:

نوعی از لوازم ایمنی است که برای محافظت از چشمان در محیط های صنعتی برای جلوگیری از خطراتی مثل پرت شدن پلیسه های جوش، گرد و غبار، مواد شیمیایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

شیشه های این عینک ها معمولا طوری طراحی می شوند که به راحتی دچار شکستگی نشوند یعنی این که موادی که داخلشان قرار دارد اجازه نمی دهد در صورت شکسته شدن به صورت ناگهانی به هر طرف پرت شوند، بلکه دچار ترک خوردگی می شوند تا خطری برای چشم ایجاد نکنند.

کلاه ایمنی:

نوع دیگری از  لوازم ایمنی می باشد که برای محافظت از سر کارگران در محیط های خطرناک صنعتی و ساختمانی به کار گرفته می شود، رنگ این کلاه ها معمولا زرد یا نارنجی می باشد تا بهتر برای همه قابل تشخیص باشند.

کلاه ایمنی معمولا با توجه به نوع حرفه و شغل از کیفیت های مختلف و گوناگونی برخوردار هستند، انواع این کلاه ها برای استفاده در مشاغلی مثل جوشکاری، ساختمانی، نیروگاهی، آزمایشگاهی وغیره تولید می شوند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره دستکش کار و لوازم ایمنی ایران سکو به صفحه فروشگاه مراجعه فرمایید.

کمربند ایمنی:

یکی دیگر از ابزار و لوازم ایمنی می باشد که برای کارگرانی که کارشان در ارتفاع های زیاد مثل نمای ساختمان است به کار می رود، این کمربندها از اجناس کاملا مقاومی تهیه می شوند تا در زمان بروز خطرات بتوانند وزن کارگر را تحمل کرده و او را از پرت شدن در ارتفاع حفظ نمایند.

برای استفاده از این ابزار، یک سر آن را به کمر کارگر متصل و سر دیگرش به دیوارها، داربست ها و غیره متصل می کنند تا قادر باشد که زمان پرت شدن کارگر او را بین زمین و هوا نگه دارد و جانش را از خطر حتمی مرگ نجات دهد.

لباس ایمنی:

یکی از انواع لوازم ایمنی می باشد که برای بعضی از مشاغل خطرناک مثل نیروگاه های اتمی، آزمایشگاه های میکروبیولوژی، آزمایشگاه های شیمی و غیره به کار گرفته می شود تا از تمامی اندام کارگران و متخصصان در برابر عوامل خطرناکی که وجود دارد محافظت نماید.

این لباس معمولا یک پارچه بوده و هیچ درزی ندارد تا هیچ عامل شیمیایی یا میکروبی نتواند به درون آن نفوذ کند، ضد نفوذ بودن آن موجب می شود تا جان و سلامت متخصصان به خطر نیفتد و بتوانند با خیال راحت به انجام کارهای خود بپردازند.

حتما به مقاله ی نکات ایمنی در جوشکاری سر بزنید.

لوازم ایمنی

کفش ایمنی:

در بعضی از محیط های کاری صنعتی که احتمال افتادن اجسام سنگین آهنی و فلزی بر روی پا هست از این ابزار ایمنی برای محافظت استفاده می کنند، معمولا قسمت رویی این کفش ها یک لایه فلزی دارد که موجب می شود دوام بسیار بالایی داشته باشند.

این کفش نسبت به کفش های معمولی به دلیل تفاوت در مواد تولید سنگین تر است، از این رو زیاد نباید به ظاهر این کفش ها توجه داشت بلکه باید به کاربرد آن ها که حفظ انگشتان پا از خطرات است تمرکز نمود تا از خود در برابر خطرات قریب الوقوع محافظت کنیم.

ماسک ایمنی:

بعضی از محیط های کاری به شدت آلوده به عوامل بیماری، شیمیایی یا گرد و غبار هستند، معمولا برای این که کارگر بتواند در این محیط ها راحت تنفس کند نیاز به لوازم ایمنی ای تحت عنوان ماسک دارد تا در این امر یاری اش نماید.

این ماسک ها با توجه به نوع شغل از اجناس مختلفی مثل پارچه نخی و پنبه ای، پلی استر و حتی در مواردی بسیار پیشرفته تر با تکنولوژی های نانو تولید می شوند تا بتوانند در برابر عوامل گوناگونی که کارگران را تهدید میکنند مقاومت نموده و موجب تنفس بهتر آنها در حین فعالیت شوند.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید ابزار و لوازم ایمنی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها برای محافظت از یک اندام مهم کارگران به کار گرفته می شوند. استفاده از آنها طبق قوانین اداره کار اجباری می باشد و بودنشان به حفظ سلامت کارگران کمک زیادی می کند.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع و اقسام لوازم ایمنی این آمادگی را دارد تا آنها را برای شما مشتریان عزیز به هر نقطه که اراده نمایید ارسال کند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *