ایران سکو

نکات ایمنی در جوشکاری

مقدمه

جوشکاری یکی از مشاغلی است که خطرات مخصوص به خود را دارد و برای این که بتوان کارگر را ایمن نگه داشت باید بعضی از نکات را مورد توجه قرار داد و رعایت کرد، معمولا کسانی که نسبت به این نکات آگاهی دارند از آنها غفلت نمی کنند و سالم می مانند.

برای این که بهتر در مورد رعایت نکات ایمنی در جوشکاری بدانید و آنها را به کار ببندید در ادامه برخی ازین نکات را برای شما عزیزان ذکر می کنیم و تا جایی که این مقاله مجال بدهد آنها را به شما معرفی می کنیم تا به آگاهی کافی برسید.

رعایت نکات ایمنی در جوشکاری چرا اهمیت دارد؟

جوشکاری شغل به شدت خطرناکی است و کارگر در مجاورت پلیسه های جوش که به شدت داغ هستند قرار می گیرد، این پلیسه ها، از آنجایی که همه جانبه پرتاب می شوند می توانند به هر نقطه از بدن جوشکار آسیب برساند، در حقیقت رعایت نکات ایمنی در جوشکاری کمک می کند که سلامت کارگر تضمین شود و به همین دلیل است که ایمنی در کار بسیار اهمیت دارد.

بعضی نکات ایمنی در جوشکاری وجود دارد که اگر کارگر آنها را مورد توجه قرار دهد به طور قطع سلامتش بیشتر از قبل تضمین می شود، برای این که بیشتر در مورد این نکات بدانید شما را به خواندن ادامه این مطلب دعوت می کنیم.

1- استفاده از لباس مخصوص جوشکاری:

یکی از نکات ایمنی در جوشکاری استفاده از لباس مخصوص جوشکاری است که یکی از تجهیزات ایمنی شخصی می باشد که می تواند به تامین ایمنی کارگر کمک کند. توضیحاتی را برای تأیید این موضوع به شرح ذیل گردآوری کرده‌ ایم:

حفاظت از پوست:

به هنگام جوشکاری، پوست قرار است در مجاورتحرارت بالا و ذرات فلزی آتش‌ زا قرار بگیرد. رعایت نکات ایمنی در جوشکاری به کارگر کمک می کند تا از صورت و بدن خود در برابر سوختگی و آسیب دیدگی های احتمالی محافظت کند.

حفاظت از دستگاه تنفسی:

جوشکاری کردن منجر به آزاد‌ شدن گازهای سمی و گرد و غبار در محیط کار می شود. لباس جوشکاری طوری طراحی شده است که بسته به نوع جوشکاری، قابلیت فیلتراسیون گازهای سمی و گرد و غبار را نیز دارا باشد، بدین ترتیب در حین جوشکاری از ورود این گاز ها به ریه کارگر جلوگیری می‌ کند تا سلامتش تضمین شود.

حفاظت از چشمان:

به هنگام جوشکاری، نورهای بسیار شدیدی تولید می شود که می‌ تواند باعث ضعیف شدن، کوری و انواع بیماری های چشمی شود. لباس مخصوص جوشکاری شامل لنزهای محافظ برای چشم است که از برخورد مستقیم نور و اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز تولید شده در هنگام جوشکاری به چشم جلوگیری می‌ کند، همین نکته نشانگر اهمیت بالای رعایت نکات ایمنی در جوشکاری است.

حفاظت از شنوایی:

در صنایع جوش و برش، معمولا صداهای بسیار بلندی تولید می‌ شود که ممکن است باعث ایجاد آسیب به پرده گوش و کاهش قوای شنوایی گردد. یکی از تجهیزات ایمنی مخصوص جوشکاری گوشی محافظ می باشد که در برابر صدای بلند، از گوش شما محافظت می‌ کند تا معلوم شود رعایت نکات ایمنی در جوشکاری به نفع کارگر است و نباید به آن بی توجهی نمود.

2- استفاده از کفش ضد الکتریسیته:

یکی دیگر از نکات ایمنی در جوشکاری که اهمیت دارد استفاده از کفش ضد الکتریسیته صنعتی برای کارکنانی است که در محیط های الکتریکی کار می کنند. جوشکاری  یکی از شغل هایی است که تماس با جریان برقی مستقیم و منظم دارد، به همین دلیل کارگران کارخانه ها و کارگاه هایی که از دستگاه جوشکاری استفاده می کنند در معرض خطرات برق گرفتگی هستند.

هدف اصلی استفاده از کفش ضد الکتریسیته در حقیقت کاهش خطر صدمات الکتریکی و حفاظت از پای کارکنان است. وقتی نکات ایمنی در جوشکاری رعایت شود بخشی از کفش شما در تماس با زمین قرار می گیرد، این کفش توانایی انتقال الکتریسیته را از بین می برد و از ایجاد یک شوک الکتریکی ناگهانی به جوشکار جلوگیری می نماید. همچنین کفش ضد الکتریسیته دارای توانایی فیزیکی بالایی است که می تواند در برابر فشار، سایش و حرارت نیز مقاومت کند و ایمنی لازم را به وجود بیاورد.

حتما به مقاله انواع کفش ایمنی سر بزنید.

3- اطمینان از اتصال صحیح قطعات دستگاه قبل از شروع جوشکاری:

یکی از نکات ایمنی در جوشکاری اطمینان از اتصال صحیح قطعات دستگاه جوش قبل از جوشکاری است که می ‌تواند به کارگران کمک کند تا از ایمنی خود در مقابل پرتاب شدن مواد خطرناک در هنگام جوشکاری اطمینان حاصل نمایند.

با بررسی دقیق قطعات دستگاه جوش مانند کابل، الکترود، کلاهک و غیره می توان از قرار گرفتن آنها در محل خود اطمینان حاصل کرد تا احتمال وقوع حوادث ناگوار مانند آتش سوزی، شوک الکتریکی و غیره را به شدت کاهش داد.

همچنین باید دانست که رعایت نکات ایمنی در جوشکاری احتمال خراب شدن دستگاه را به شدت کاهش می دهد و باعث می ‌شود که هزینه‌ های احتمالی جایگزینی قطعات یا تعمیر دستگاه جوش تقریبا به صفر برسد، بنابراین اطمینان از اتصال صحیح قطعات دستگاه جوش باید از اولویت‌های کارگران در هر پروژه باشد.

مشاهده فروشگاه تخصصی دستکش کار و لوازم ایمنی ایران سکو

4- به همراه داشتن جعبه کمک های اولیه:

نکته ایمنی دیگری که در جوشکاری اهمیت بالایی دارد و باید رعایت شود، به همراه داشتن جعبه کمک های اولیه می باشد، این جعبه درون خود لوازمی را دارد که در صورت نیاز می تواند به داد کارگر و جوشکار مصدوم برسد.

داشتن جعبه کمک های اولیه برای جوشکاران بسیار مهم است و به ایمنی آن‌ ها کمک می‌ کند. در صورتی که جوشکار در حین کار دچار حادثه شود می توان با استفاده از لوازم موجود در آن اولین کمک های پزشکی را در محل کار انجام داد تا از ایجاد صدمات بیشتر به جسم جوشکار در مسیر انتقال به مراکز پزشکی جلوگیری شود.

از مهمترین چیزهای موجود در جعبه کمک های اولیه برای جوشکاران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باند پانسمان و ضدعفونی کننده
  • تورنیکت برای کنترل خونریزی
  • کرم‌ های تسکین دهنده و کپسول‌ های مسکن برای تسکین درد ناشی از سوختگی
  • وجود ژل‌های مسکن و التیام بخش برای جلوگیری از درد مفاصل
  • داروهای ضد درد در موارد بروز درد شدید
  • فشار سنج در صورت مشکلاتی مثل بالا یا پایین رفتن فشار خون
  • داروهای ضد اعصاب برای جلوگیری از سرگیجه
  • قطره های چشمی در صورت مشکل برای چشم

5- به همراه داشتن کپسول ضد آتش:

علاوه بر نکاتی که عرض شد، حین جوشکاری به همراه داشتن ابزار و لوازم دفع حریق نیز بسیار ضروری است. جوشکاری به علت این که با پلیسه های خطرناک کار دارد، این امکان هست که به یک ماده اشتعال زا برخورد کند و در محل کار ایجاد حریق کند.

از همین رو بسیار اهمیت دارد که کارکنان برای ایجاد یک محیط کاری ایمن نیاز به آشنایی با اطلاعات اصولی و عملی در زمینه ایمنی در برابر حریق هستند. به علاوه وجود یک کپسول آتش نشانی اهمیت بسیاری دارد تا در هنگام ایجاد حریق بتوان از آن استفاده کرد و خطر گسترش یافتن آتش سوزی به جاهای دیگر را به راحتی مهار نمایند.

در انتها

همان طور که در مطالب بالا خواندید و دانستید، رعایت کردن نکات ایمنی در جوشکاری به نفع کارگر است که کمک زیادی می کند تا قسمت های مختلف بدنش دچار آسیب دیدگی در زمان فعالیت نشود و بتواد پایدار و ماندگار کار کند بدون این که دچار مشکلی شود.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید دستکش ایمنی و پخش انواع لوازم ایمنی از جمله لباس جوشکاری، کفش ایمنی، عینک ایمنی و دستکش جوشکاری این آمادگی را دارد تا آنها را برای شما مشتریان عزیز ارسال نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *