ایران سکو

پرکاربردترین وسایل حفاظت فردی در محیط کار پرخطر

مقدمه

امروزه استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر صنعتی یکی از ضروریات است و اگر کارگری بدون این تجهیزات ایمنی اقدام به فعالیت کند در واقع خود را در معرض خطراتی که به صورت پنهان وجود دارد قرار داده است.

لوازم ایمنی و تجهیزات حفاظت فردی در محیط های کاری پرخطر کمک می کنند تا سلامت جانی و جسمی کارگر در زمان فعالیت هایش فراهم گردد تا کارگر بدون هیچگونه نگرانی با سرعت و دقت بالا به انجام وظایفی که بر گردن دارد بپردازد.

معمولا تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر متنوع بوده و با توجه به نوع شغلی که کارگر در آنها مشغول به فعالیت است باید تهیه شوند تا توانایی این را داشته باشند که به نحو احسن بتوانند او را از خطراتی که وجود دارد حفظ نمایند.

در حقیقت بزرگ ترین دلیل استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر این است که کارخانه ها بتوانند امنیت کارگر را فراهم کنند و کارها را با سرعت بسیار بیشتری نسبت به قبل پیش ببرند و به میزان درآمد و سود خود در بازه زمانی مشخص بیفزایند.

حفاظت از کارگر به وسیله تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر در واقع حفاظت از منافع کارخانه است، اگر یک کارگر حرفه ای آسیب ببیند پیدا کردن جایگزین در بسیاری از مواقع کار دشواری بوده و ممکن است تولید را با مشکلاتی مواجه سازد.

در ادامه برای این که با تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر بیشتر از قبل آشنایی پیدا کنید بعضی از مهم ترین موارد آنها را برای شما شرح می دهیم.

 

چرا استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر اهمیت دارد؟

همان طور که در جریان هستید سالانه کارگران زیادی در محیط های کار صنعتی به خاطر استفاده نکردن از لوازم ایمنی مناسب دچار آسیب می شوند، در حقیقت استفاده از این لوازم اگر مورد توجه قرار بگیرد آسیب ها را کاهش می دهد و کمک می کند تا کارها با وقفه مواجه نشود.

بزرگ ترین ویژگی ای که می توان برای تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر ذکر کرد این است که باید توانایی فیزیکی و شیمیایی بالایی داشته باشند تا بتوانند از جان و سلامت کارگر در برابر بسیاری از اتفاقات که ممکن است برایش پیش بیاید محافظت نماید.

دیگر ویژگی استفاده از تجهیزات ایمنی فردی این است که به کارگران در سرعت و کیفیت انجام کارها در صنایع مختلف کمک کند تا بتوانند یک جنس مرغوب را به بازار عرضه نمایند و اعتبار بیشتری برای برند خود کسب کرده و بر میزان فروش آنها در بازار بیش از پیش افزوده گردد.

پرکاربردترین وسایل حفاظت فردی در محیط کار پر خطر

پرکاربردترین تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر:

در محیط های کاری صنعتی همیشه احتمال به وجود آمدن اتفاقات هست و اگر کارگر از لوازم مناسب استفاده نکند ممکن است هر اتفاقی برایش رخ دهد. این لوازم عبارتند از:

  • لباس ایمنی کار: یکی از تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر لباس های ایمنی هستند. این لباس ها معمولا از اجناسی تهیه می شوند که توانایی مقاومت در برابر بعضی از مواد شیمیایی یا میکروبی را داشته باشند تا سلامت کارگر در هنگام انجام وظایفش به خطر نیفتد.

این لباس ها معمولا دقیقا اندازه بدن و بسیار سبک هستند و زمان کار مزاحم فعالیت کارگر نمی شوند. معمولا دارای تنفس بالایی هستند و در فصول گرم سال کمک می کنند تا میزان تعریق کارگر افزایش نیابد، در برابر صدمات فیزیکی نیز مقاوم بوده و اگر دچار کثیفی شوند به راحتی قابل شستشو هستند.

  • دستکش ایمنی: یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر است که جلوی بسیاری از اتفاقات ناگوار را برای دست کارگران می تواند بگیرد، دستکش های ایمنی است. این دستکش ها معمولا بسیار سبک بوده و در برابر نفوذ رطوبت و مواد شیمیایی به شدت مقاوم هستند.

معمولا دستکش ها برای تمامی مشاغل صنعتی و غیره کاربرد دارند و باید با توجه به نوع شغل، دستکش مناسب برای آن فعالیت تهیه شود تا بتواند جلوی خطراتی را که وجود دارد در هنگام کار بگیرد تا کارگر با سرعت و دقت بیشتری به انجام امور مربوط به خود مشغول شود.

  • کفش ایمنی: یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر می باشد که در بعضی از مشاغل توسط پرسنل مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا قسمت بالایی و کناری این کفش ها در برابر ضربات فیزیکی تقویت شده اند.

این کفش ها نسبت به کفش های عادی دارای وزن بیشتری هستند تا توانایی مقابله در برابر افتادن اجسام سنگین روی پا را داشته باشند و بتوانند از آن محافظت نمایند، قسمت داخلی این کفش ها بر خلاف ظاهر بیرونی خشن دارای نرمی و لطافت بالایی است تا کارگر به مدت طولانی بتواند از آنها استفاده کند.

  • کمربند ایمنی: یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر کمربند ایمنی است، معمولا بیشتر برای کارگرانی مناسب است که قصد فعالیت در ارتفاع زیاد را دارند، یک طرف این کمربند به دیوار یا داربست و طرف دیگرش به قلاب روی کمر کارگر وصل می شود تا از سقوطش جلوگیری کند.

جنس این کمربندها با توجه به نوع فعالیت و خطر تفاوت دارد، معمولا در مشاغل ساختمانی به خصوص کسانی که روی نمای بیرونی ساختمان کار می کنند مورد استفاده قرار می گیرد، جنس این کمربندها معمولا از کابل های ضخیم یا چرم های بسیار مقاوم می باشد که توانایی تحمل وزن زیاد را دارند، در صورت سقوط کارگر او را بین زمین و هوا نگه می دارند تا دیگران به دادش برسند.

پرکاربردترین وسایل حفاظت فردی در محیط کار پر خطر

همچنین توصیه میکنیم به مقاله اهمیت تجهیزات حفاظت فردی (PPE) در ایران سکو نیز سر بزنید.

  • کلاه ایمنی: یکی از تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر می باشد، این وسیله معمولا به صورتی طراحی می شود که اگر چیزی بر روی سر کارگر سقوط کرد از قسمت جمجمه به نحو احسن محافظت نمایند تا دچار صدمات شدید و جدی نشود.
  • عینک ایمنی: یکی از انواع تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر می باشد که در مشاغلی مثل جوشکاری و برش فلز و چوب مورد استفاده قرار می گیرد تا ذرات ریز به داخل چشم پرت نشوند و مشکلاتی را برای کارگر به وجود نیاورند.

نوع عینکی که برای مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می گیرد با هم دیگر تفاوت دارند، به طور مثال عینک جوشکاری سوای از این که در برابر ذرات و پلیسه های داغ از چشم محافظت می نماید باید به گونه ای طراحی شود که نور حاصل از جوشکاری که مضر است به چشم نرسد.

بنابراین هر شغلی با توجه به نوع خطراتی که دارد عینک مربوط به خود را می طلبد و نمی شود از یک عینک برای همه امور استفاده کرد، از آنجایی که چشم حساسیت بالایی دارد بهتر است که بهترین نوع عینک را فراهم آورید تا مشکلی برای سلامت آنها پیش نیاید و بتوانید به کارهایتان برسید.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید استفاده از تجهیزات حفاظت فردی در محیط کار پرخطر اگر همراه با آموزش و دانش کافی باشد به طور قطع جلوی بسیاری از اتفاقات که در محیط کار وجود دارد را می گیرد و کمک می کند تا سلامت پرسنل صنایع به خطر نیفتد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید تجهیزات حفاظت فردی این آمادگی را دارد تا آنها را برای شما مشتریان عزیز ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *