ایران سکو

کاربرد دستکش یکبار مصرف در صنعت

مقدمه

امروزه اکثر صنایع به دنبال راه هایی هستند تا در خطوط تولید خود هزینه های مربوط به لوازم ایمنی را تا جایی که ممکن است کاهش بدهند تا بتوانند به شکل بهتر و موثرتری رو به جلو حرکت کنند و چرخش چرخ های تولیدشان دچار وقفه نشود.

در دنیای امروزه پیشرفت‌های فناوری و توسعه صنایع مختلف، نیاز به افزایش بهره‌وری و بهبود شرایط کار در محیط‌های صنعتی را زیاد کرده است. یکی از مولفه‌های اساسی در این زمینه، استفاده از لوازم ایمنی و بهداشتی، به ویژه دستکش یکبار مصرف، به منظور جلوگیری از آلودگی، حفاظت از کارگران و بهینه‌سازی فرآیندهای تولیدی می‌باشد. در این متن به بررسی کاربردهای دستکش یکبار مصرف در صنعت و اهمیت آن برای بهبود شرایط کار و ایمنی کارگران پرداخته خواهد شد.

دستکش یکبار مصرف معمولا در رنگ ها و طرح ها و سایزهای مختلفی توسط کارخانه های تولید پلاستیک تولید می شوند و برای فروش به بازار مصرف ارسال می گردند و از طریق داروخانه ها، سوپر مارکت ها و لوازم بهداشتی ها به راحتی برای همگان قابل دسترس هستند.

در ادامه برای این که آشنایی بیشتری با دستکش یکبار مصرف پیدا کنید ویژگی های مهمش را نام برده و برای شما خواهیم گفت که در چه صنایعی بیشتر به کار گرفته می شوند تا آگاهی های لازم در این زمینه در اختیار شما خواننده عزیز و گرامی قرار بگیرد.

 

ویژگی های دستکش یکبار مصرف:

این دستکش ها ویژگی های زیادی دارند و از آن جایی که این مقاله زیاد بلند نیست فقط به نام بردنشان اکتفا می کنیم تا یک آشنایی نسبی برای شما به وجود بیاید:

  • قیمت بسیار مناسبی دارند.
  • در هر سایزی قابل تهیه هستند.
  • در رنگ های متنوعی تولید می شوند.
  • از آلودگی ها به خوبی جلوگیری می کنند.
  • در برابر مواد شیمیایی مقاوم است.
  • تا حدی جلوی ضربات فیزیکی را می گیرند.
  • برای استفاده در صنایع مختلف مناسب هستند.

 

کاربرد دستکش یکبار مصرف در صنعت:

در صنعت، دستکش یکبارمصرف را در جاهای مختلف به علت ویژگی های مناسبی که دارد به کار می گیرند تا هم ایمنی به وجود بیاید و هم هزینه ها به میزان قابل توجهی کاهش بیابد. برخی از کاربردهای اصلی آن‌ در صنایع عبارتند از:

صنعت پزشکی:

بزرگ ترین مصرف کننده دستکش یکبار مصرف به طور قطع بیمارستان ها و صنایعی هستند که با پزشکی ارتباط دارند، محیط های پزشکی به شدت آلوده هستند و پزشکان برای این که آلودگی را لمس نکنند از این ابزار ایمنی استفاده می کنند.

این دستکش ها به علت این که ارزان هستند بعد از استفاده توسط پزشکان به راحتی دور انداخته می شوند، در حقیقت اگر این دستکش ها نبود افراد شاغل در این صنعت مجبور می شدند بعد از هر بار استفاده از دستکش اقدام به شستشویش کنند که به طور قطع وقت زیادی از آنها تلف می کرد.

کاربرد دستکش یکبار مصرف در صنعت

در حقیقت دستکش یکبار مصرف هم در وقت پرسنل درمان صرفه جویی می نماید و هم این که آنها را از باکتری ها و قارچ هایی که در محیط های بیمارستانی و آزمایشگاهی وجود دارد مصون می دارد تا دچار بیماری نشوند و بتوانند به فعالیت های خود به شکل مناسب و ایمن ادامه دهند.

 

صنعت غذا و نوشیدنی:

یکی دیگر از جاهایی که دستکش یکبار مصرف مورد استفاده زیادی دارد رستوران ها، غذا خوری ها و امثال اینها است که رعایت شدن بهداشت بسیار اهمیت دارد و باید آن را بسیار جدی گرفت تا مشکل پیش نیاید.

در این صنایع معمولا دستکش یکبار مصرف به دو صورت مورد استفاده قرار می گیرد، اول در زمانی که قصد درست کردن غذا را دارند از دستکش استفاده می کنند تا آلودگی دست بر روی غذا ننشیند و دیگر زمان نظافت کردن فضای داخلی مجموعه مثل میزها و غیره که معمولا آلوده هستند استفاده می شوند.

رعایت بهداشت در این صنعت بسیار مهم است و معمولا چون با سلامت انسان ها سر و کار دارد به شدت زیر ذره بین اداره بهداشت قرار دارد و برای همین دستکش های یک بار مصرف را در مجموعه خود مورد استفاده قرار می دهند تا بهانه ای به دست بازرسان بهداشت ندهند که جریمه شوند.

 

صنعت شیمیایی:

یکی از صنایعی است که در آن کارگران با مواد خطرناک سر و کار دارند و برای این که بتوانند از خود به خوبی محافظت نمایند کارفرمایان دستکش یکبار مصرف را در اختیار آنها قرار می دهند تا مشکلی برای آنها پیش نیاید.

البته باید به این نکته توجه کرد که در بعضی از قسمت های این صنعت به علت قوی بودن بیش از اندازه مواد شیمیایی دستکش های یک بار مصرف پاسخگو نیستند و کارگران مجبور می شوند از دستکش های مخصوص که معمولا قیمت کمی ندارند استفاده نمایند تا خطری متوجه سلامت آنها نباشد.

 

صنعت الکترونیک:

یکی از صنایعی است که در موقع عملیات مونتاژ و تست محصولات الکترونیکی احتمال برق گرفتگی وجود دارد و معمولا برای این که چنین مشکلی پیش نیاید پرسنل از دستکش یکبار مصرف استفاده می کنند تا جلوی خطرات را بگیرند. لازم به ذکر است که جریان برق در هنگام مونتاژ این وسایل بسیار ضعیف است.

بنابراین این مورد را نباید با صنایعی که میزان الکتریسته قوی تر است مقایسه کرد زیرا در این صنایع برق آن قدر قدرت ندارد که آتش سوزی راه بیندازد، صنایعی که میزان الکتریسیته شدیدتر است دستکش های مخصوص به خود را دارند که هیچ ربطی به صنعت مونتاژ ندارد.

کاربرد دستکش یکبار مصرف در صنعت

صنایع عمومی:

امروزه بسیاری از کارخانه ‌ها و کارگاه‌ های عمومی هستند که برای افزایش میزان سلامت و حفظ بهداشت کارکنان خود استفاده از دستکش یکبار مصرف را در محیط شغلی خود کاملا اجباری کرده اند.

به خصوص از زمانی که ویروس کرونا جهان را درنوردید کاربرد این دستکش ها در کارخانه ها و بسیاری از جاهای دیگر به یک عادت روزانه بدل شده است که اگر توسط فردی اجرا نشود بقیه به او اعتراض می کنند تا سلامتشان به خطر نیفتد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله تاثیر دستکش های ایمنی بر سلامت افراد نیز سر بزنید.

صنعت آرایشی و بهداشتی:

در صنعت آرایشی و بهداشتی، برای حفظ بهداشت و جلوگیری از انتقال عفونت‌ ها ممعمولا از دستکش یکبار مصرف استفاده می‌ شود. این دستکش ها کمک می کنند تا آرایشگران دست آلوده خود را  به سر و صورت مشتری نزنند.

به خصوص پس از ورود کرونا این دستکش نه تنها در این صنف بلکه در بسیاری از اصناف دیگر مورد توجه قرار گرفت که آلودگی از طریق دست افراد به هم دیگر منتقل نشود تا سلامت و جان افراد در معرض خطراتی که وجود دارد قرار نگیرد و کارها به نحو احسن انجام شود.

 

صنعت آشپزی و قنادی:

قنادی یکی از صنایعی است که معمولا برای این که آلودگی به خوراکی ها در زمان تولیدشان نفوذ نکند از دستکش های یکبار مصرف استفاده می کنند تا کاملا شیرینی جات بهداشتی تر تهیه و تولید شود و به دست مصرف کننده نهایی برسد.

به طور قطع افرادی که مشتری این صنعت هستند روی بهداشت مناسب این محصولات حساب باز کرده اند و اگر تولید کنندگان از دستکش یکبار مصرف مناسب استفاده نکنند به طور قطع نخواهند توانست انتظارات آنها را برآورده سازند و ممکن است بیماری را به آنها منتقل کنند.

 

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید ویژگی های دستکش یکبار مصرف موجب شده است تا از آن در صنایع گوناگونی جهت پیش برد بهتر کارها استفاده شود تا هزینه های مربوط به لوازم ایمنی کار به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و صنایع بتوانند صرفه جویی کنند.

شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید دستکش ایمنی کار در تلاش است تا بتواند روزی خط تولید دستکش های یکبار مصرف را نیز راه اندازی کند. ما این آمادگی را داریم تا دستکش ها را در رنگ ها و سایزهای مختلف برای شما مشتریان عزیز ارسال نماییم. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *