ایران سکو

نکاتی در مورد نحوه صحیح استفاده و کار با ابزار آلات ایمنی

مقدمه

محیط های کارگری به طور کل پر از خطراتی است که می توانند به اعضا و اندام های کارگران آسیب برسانند، برای این که کارگر بتواند در این محیط ها سلامت خود را حفظ کند نیاز به دانستن نحوه صحیح کار با ابزارآلات ایمنی دارد.

کار با ابزارآلات ایمنی قلق های خود را دارد که اگر کارگر نسبت به آنها آگاهی نداشته باشد به طور قطع استفاده از آن ها نه تنها فایده ای برای او نخواهد داشت بلکه بعضا بدلیل مزاحمت ایجاد شده به ضرر او نیز خواهد بود.

زمانی مصونیت از خطرات می تواند اتفاق بیفتد که کارگر در مورد نحوه صحیح کار با ابزارآلات و رعایت ایمنی خود بداند و بتواند آنها را به صورت دقیق در زمان فعالیت خود به کار ببندد، برای این که در مورد نحوه صحیح کار با ابزارآلات ایمنی آگاهی پیدا کنید با ما همراه باشید.

کار با ابزار های صنعتی

مزایای استفاده از آن در صنعت به صورت تخصصی در صفحه دستکش ایمنی ایران سکو

ابزارآلات ایمنی چیست؟

برای این که نحوه صحیح کار با ابزارآلات ایمنی را بدانید ابتدا نیاز است که تعریفش نماییم و سپس به ادامه بحث بپردازیم، ابزار آلات ایمنی در واژه ‌نامه‌ های صنعتی به مجموعه ‌ای از ابزارهای مورد استفاده برای جلوگیری کردن از خطرات در محیط های کار اطلاق می‌ شود.

ابزارهای ایمنی شامل کفش ایمنی، کلاه ایمنی، دستکش‌ های ایمنی و ماسک های ایمنی و غیره هستند که برای محافظت از کارکنان در محیط کار مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از ابزارهای ایمنی می‌ توان فعالیت‌ های شغلی را بدون نگرانی از خطرات انجام داد و به کارها سرعت بخشید.

نکاتی در مورد نحوه صحیح کار با ابزار آلات ایمنی

در زمینه نحوه صحیح کار با ابزارآلات ایمنی نکاتی وجود دارد، تا جایی که مقاله اجازه بدهد به آنها اشاره می کنیم و توضیحاتی ارائه می دهیم تا بلکه در زمان استفاده از آنها بدانید باید به چه صورت از آنها استفاده کنید تا مورد محافظت قرار بگیرید.

1- قبل از شروع به کار با ابزارآلات از بی نقص بودن آنها مطمئن شوید:

یکی از اولین نکاتی که کارگران برای استفاده از هر ابزار ایمنی، باید مورد توجه و دقت خود قرار دهند، اطمینان حاصل کردن از بی نقص بودن آنها است، زمانی که کارگر این مورد را به خوبی مورد بررسی قرار دهد در حقیقت تا حدود زیادی به سمت ایمن بودن حرکت کرده است.

به طور مثال می خواهید از دستکش ایمنی برای کار خود استفاده کنید، ابتدا باید ظاهر آن را به خوبی مورد بررسی قرار دهید تا اطمینان حاصل کنید که این توانایی را دارد تا در زمان انجام کار شما را از خطراتی که هست حفظ نماید.

برای کار با ابزارآلات ایمنی نه تنها دستکش بلکه تمامی ابزارهای ایمنی دیگر، آنها را نیز باید به این صورت مورد بررسی و دقت قرار دهید تا زمان انجام فعالیت نگرانی­ای بابت ایمنی خود نداشته باشید، تجربه ثابت کرده بیشتر حوادثی که زمان کار برای کارگران پیش می آید توجه نکردن به این نکته است.

2- هنگام کار با ابزارآلات، بیش از توانشان آنها را مورد استفاده قرار ندهید:

تمامی ابزارهای ایمنی دارای توانایی متناسب با کیفیت تولید هستند و تحمل فشار بیشتر را ندارند، اگر زیر فشار بیشتری قرار بگیرند ممکن است دچار خرابی شده و ایمنی لازم را ایجاد نکنند.

کارگران قبل از کار با ابزارآلات باید این نکته را در نظر بگیرند و ابزار را مطابق با توانایی اش به کار ببرند تا زمان کار حادثه یا اتفاقی برایشان پیش نیاید، به طور مثال اگر دستکشی توانایی تحمل دمای دویست درجه سانتی گراد را دارد آن را در درجه بالاتر به کار نبرند.

در حقیقت زمانی که ابزار کار را در برابر فشاری بیش از توانایی اش قرار می دهید این احتمال هست که وسط کار پاره یا متلاشی شوند تا دست ها یا دیگر قسمت هایی که مورد محافظت بودند کاملا در برابر خطرات بی دفاع شوند و در موقعیت آسیب قرار بگیرند.

3- قبل از کار با ابزارآلات اطمینان حاصل کنید منقضی نشده باشند:

در طول زمان مصرف ابزارهای ایمنی به این نکته باید توجه داشت تا خدای نکرده کارگر در حین استفاده دچار مشکل نشود، در نظر نگرفتن این نکته می تواند بسیار آسیب زا باشد.

برای همین اهمیت دارد که کارگر قبل از استفاده از ابزارآلات ایمنی توجه کند که از موعد استفاده دستکش گذر نکرده باشد، زمانی که از موعد استفاده گذشته باشد دستکش یا دیگر ابزارها آن پایداری و قدرت را ندارند تا در زمان وقوع خطر دست و دیگر اندام ها را مورد محافظت دقیق قرار دهند.

کار با ابزارآلات ایمنی که زمان استفاده اش منقضی شده است هیچ فرقی با ابزاری که پاره و سوراخ شده است ندارد، منتهی در این حالت غیرقابل استفاده بودن ابزار بر ما آشکار است ولی در حالت دیگر شاید از روی بی توجهی یا بی احتیاطی ابزار منقضی شده را به کار ببریم و شاهد اتفاقات ناگواری باشیم.

4- زمان استفاده به دستورالعمل سازنده آنها توجه نمایید:

یکی از مواردی که برای استفاده صحیح ابزارآلات ایمنی باید مورد توجه قرار بگیرد به نحوه دستور العملی بر می گردد که سازنده برای آن تعریف کرده است، این دستورالعمل ها معمولا بسیار مفید هستند و دقیقا مشخص می کنند که این ابزار تا چه حدی کشش و مقاومت دارند.

دستورالعملی که معمولا سازنده صادر می کند به این جهت اهمیت دارد که توان و قدرت استفاده از این ابزار را می داند و به کارگر دقیقا می گوید که کجا باید به کارش ببرد و چه جایی نباید به کارش ببرد تا هم ایمنی اش حفظ شود و هم این که ابزار به راحتی خراب نشود و طول عمر بیشتری داشته باشد.

5- هیچ وقت ابزارآلات ایمنی را با دست‌ های خیس لمس نکنید:

یکی از نکات مهم و نحوه صحیح کار با ابزارآلات ایمنی این است که نباید آنها را با دست خیس لمس کرد، دلیلش این است که ابزارها معمولا به رطوبت حساسیت بسیار بالایی دارند و زمانی که در مجاورت رطوبت قرار بگیرند سریعا به سمت خراب شدن می روند.

ابزارهایی که در مجاورت رطوبت قرار بگیرند بافتشان توانایی کمتری خواهد داشت تا در برابر شرایط سخت کاری مثل حرارت، ضربه و غیره دوام بیاورند و ممکن است در طول کار ناگهان خراب شوند و ایمنی ای که برای دست کارگر نیاز است را تامین نکنند.

6- در یک جای مناسب حتما نگهداری شوند:

آخرین نکته ای که میخواهیم به آن اشاره کنیم این است که باید محل نگهداری ابزارآلات ایمنی مورد توجه ما باشد. این ابزارها اگر در جای صحیحی نگهداری نشوند به مرور زمان بر روی کیفیتشان تاثیر منفی میگذارد و ممکن است بر اثر عوامل محیطی یا مورد توجه قرار نگرفتن در نگهداری خیلی زودتر از میزان عمر مفیدشان خراب شوند و دیگر نتوان از آنها جهت ایمنی کارگران استفاده کرد.

حتما به مقاله ی کلاه صنعتی سر بزنید.

لوازم ایمنی

نکات مهمی که زمان خرید تجهیزات ایمنی باید رعایت کرد را در مقاله جدید ایران سکو بخوانید.

در انتها

پی بردیم که نحوه صحیح کار با ابزارآلات ایمنی از این جهت اهمیت دارد که جان و سلامتی کارگران به آن وابسته است، کارگری که نداند از آنها به چه صورت و نحوی باید استفاده کند در حقیقت مثل فردی می باشد که سوار ماشین است اما گواهینامه ندارد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع ابزار آلات ایمنی این آمادگی را دارد تا آنها را به صورت عمده و خرده برای شما فروشندگان عزیز ارسال نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *