ایران سکو

تاثیر انواع دستکش ایمنی بر روی سلامت انسان

مقدمه

محیط های کار صنعتی همیشه پر از خطرهای گوناگون برای کارگران می باشد که در صورت عدم رعایت ایمنی منجر به آسیب یا قطع عضوی از بدنشان می گردد. خوشبختانه با گذشت زمان انسان ها نسبت به اهمیت ایمنی خود در محل کار آگاهی بیشتری پیدا کردند و دریافتند که در چنین محیط هایی باید به خوبی هر چه تمام تر از خود محافظت کنند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

متخصصان امور شغلی با سالها تلاش توانستند تجهیزاتی برای تمامی اعضای بدن انسان طراحی کنند تا در محیط های پر مخاطره شغلی ایمنی کارگران تضمین شود و آنها با اطمینان خاطر بیشتر بتوانند به کار خود ادامه دهند. یکی از اندام هایی که برای انجام کار و فعالیت بسیار حیاتی است دست انسان می باشد از این رو دستکش ها وظیفه حفظ ایمنی یکی از مهمترین اندام ها را به عهده دارند. دستکش ها با توجه به خطرات بالقوه برای محیط های شغلی متفاوت طراحی شده اند تا دست ها به طور کامل  ایمن بمانند.

معمولا کارگرانی که از این ابزار ایمنی برای محافظت از خود بهره می برند از میزان سلامت بیشتری نسبت به دیگر همکاران خود بهره مند هستند. امروزه حتی بیمه های حوادث در محیط کار، بر استفاده از این ابزارها تاکید دارند. زمانی که حادثه ای در محیط کار پیش بیاید و قرار باشد بیمه خسارتی بپردازد،آنها ابتدا به بررسی رعایت نکات ایمنی توسط کارگران می پردازند و در صورت عدم رعایت ایمنی حاضر به پرداخت خسارت نمی شوند. یکی از نکاتی که ممکن است بسته به نوع شغل توسط کارشناس بیمه در نظر گرفته شود استفاده از انواع دستکش ایمنی است.

بیمه ها در طول زمان فهمیده اند که اگر کارگران نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنند احتمال پیش آمدن خطر برای آنها کمتر است. در واقع استفاده از انواع لوازم ایمنی به نفع کارگر و بیمه تمام می شود. کارگر سالم می ماند و بیمه مجبور نمی شود خسارتی کلان به این خاطر بپردازد.

بیمه سوای از خدماتی که ارائه می دهد قطعا مسائل مالی برایش اهمیت دارد به همین سبب قوانینی وضع کرده است تا کارگران در محیط های شغلی از انواع دستکش ایمنی و غیره جهت حفظ خود استفاده کنند. اگر کارگری نکات ایمنی را در محیط کار رعایت نکند بیمه زیر بار خسارت نخواهد رفت.

دستکش ایمنی چیست؟

نوعی پوشش و محافظ برای دست است که بسته به هر شغل با کیفیت مواد متفاوتی در کارخانه های تولیدی مخصوص ساخته می شود. انواع دستکش ایمنی کمک می کند تا کارگران از خطراتی که ممکن است در محیط کار برای دستانشان پیش بیاید مصون مانده و به فعالیت های شغلی خود ادامه دهند.

حتما برای آگاهی از دستکش ایمنی به این لینک سر بزنید.

دستکش گل کاری

تاثیرات انواع دستکش ایمنی بر روی سلامتی

هر ابزار ایمنی که توسط متخصصان تولید می شود و در اختیار کارگران قرار می گیرد هدفش این است که خطرات شغلی را به وسیله آنها کاهش دهد. محیط های شغلی پر از خطراتی است که اگر نسبت به آنها بی توجهی شود ممکن است به قیمت قطع اعضا یا جان کارگران تمام شود. در واقع استفاده از انواع دستکش ایمنی برای کمک کردن به سلامت است و برای همین باید استفاده از این ابزار را کارگران جدی بگیرند. در ادامه انواع دستکش را نام برده و مختصر جهت آشنایی تان توضیح می دهیم.

دستکش ایمنی ضد اسید

یکی از انواع دستکش ایمنی که در محیط های خاص شغلی به کار گرفته می شود دستکش ضد اسید است. بعضی از مشاغل مثل باطری سازی با مواد شیمیایی و اسیدی قدرتمند سر و کار دارند. این مواد به شدت خطرناک هستند و اگر با دست برخورد کنند می توانند به آن آسیب بزنند.

کارگران برای این که دست های خود را حفظ کنند از دستکش استفاده می کنند. اگر اسید با دست برخورد کند به علت قدرت نفوذ بالایی که دارد پوست را شکافته و به داخل بدن نفوذ می کند. بسیار پیش آمده است که به علت بی احتیاطی در استفاده از این مواد دست یا اندام دیگر کارگر به علت شدت جراحت به قطع کردن در بیمارستان رسیده باشد.

دستکش ضد حرارت

بعضی از مشاغل مثل کارگاه های ذوب فلز به صورتی هستند که با حرارت بالا سر و کار دارند. در این کارها دمای لوازم به قدری بالا است که اگر دست یا اعضا کوچک ترین برخوردی با آنها داشته باشند ممکن است از کار افتاده شوند، برای همین استفاده از انواع دستکش ایمنی در این مکان ها ضرورت دارد.

یک دستکش ضد حرارت به دستان کارگر کمک می کند تا در برخورد با لوازم بسیار داغ دچار جراحت ها و سوختگی ها نشود. این دستکش ها معمولا چند لایه بوده و در برابر دماهای بسیار بالا به خوبی دوام آورده و کارگر را در برابر خطرات ایمن می کنند.

دستکش ضد برودت

بعضی از مشاغل مثل سردخانه های صنعتی و غیره  هستند که کارگر در آنها برای مدت طولانی با لوازم و مواد یخ زده سر و کار دارد. کار کردن با این مواد و لوازم بدون رعایت ایمنی ممکن است به اندام های کارگر آسیب برساند.

حتما به مقاله ی دستکش ایمنی چیست سر بزنید.

دستکش مقاوم

معمولا کارگران در این مکان ها برای حفظ دست از انواع دستکش ایمنی ضد برودت استفاده می کنند. این دستکش ها عایق بوده و سرما را به راحتی به درون خود نفوذ نمی دهند. پوشش مناسبشان باعث می شود تا دست ها در زمان انجام کار دچار مشکل نشود و سالم بماند.

دستکش ضد قارچ و باکتری

بعضی از کارگران که در مکان هایی مثل بیمارستان ها و آزمایشگاه ها مشغول به کارند در معرض انواع قارچ و باکتری قرار دارند. این مکان ها به شدت آلوده هستند و اگر شخصی از انواع دستکش ایمنی مخصوص استفاده نکند ممکن است دچار انواع بیماری ها شود.

به علت این که انواع بیماری ها در این مکان ها یافت می شود احتمال وجود هرگونه قارچ یا باکتری زیاد است. این قارچ و باکتری ها از طریق پوست دست می توانند به افراد نفوذ کنند و فقط هم با انواع دستکش ایمنی می شود جلویشان را سد کرد.

دستکش یک بار مصرف

این دستکش در محیط هایی مثل قنادی و غیره که با سلامت غذایی ارتباط دارد مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا کارگران از انواع دستکش ایمنی در این محیط ها بهره می برند. این دستکش ها نازک و یک بار مصرف بوده و از شیوع عوامل آلوده به درون مواد غذایی جلوگیری می کند.

به طور کل صنایعی که با جان انسان ها سر و کار دارد به شدت از سوی اداره بهداشت کنترل می شود. در این مکان ها اگر به وسیله انواع دستکش ایمنی بهداشت را رعایت نکنند از سوی اداره بهداشت مشمول جریمه کردن یا پلمپ شدن می شوند.

دستکش کارگری یا بنایی

بعضی مشاغل مثل بنایی و کارگری جزو مشاغل سخت به حساب آمده و فرسایشی هستند، در این مشاغل دست ها به مدت زمان طولانی در معرض موادی مثل سیمان و ملات قرار دارند، اگر با انواع دستکش ایمنی آنها را حفظ نکنند به مرور زمان دچار مشکل می شوند.

کارگر به وسیله دستان خود روزی اش را به دست می آورد برای همین باید به آن اهمیت ویژه بدهد. سیمان ماده خطرناکی بوده و به مرور زمان می تواند پوست را دچار سرطان کند. اگر کارگر به سلامت خود اهمیت بدهد قطعا از دستکش ایمنی استفاده خواهد کرد.

دستکش ضد اشعه

کارگران بعضی از مشاغل در معرض اشعه خورشید و یا دستگاه هایی که اشعه فرابنفش ساطع می کنند هستند. اگر فردی زیاد در معرض این اشعه قرار بگیرد و از انواع دستکش ایمنی جهت جلوگیری اشعه استفاده نکند ممکن است بیمار شود. این دستکش ها به علت نحوه تولیدشان می توانند جلوی این اشعه های مضر را بگیرند. کسانی که با چینی مشاغلی سر و کار دارند اگر ایمنی را رعایت نکنند دچار بیماری های غیر قابل علاجی مثل انواع سرطان می شوند.

دستکش ضد اسید

دستکش ضد رادیو اکتیو

محیط هایی مثل نیروگاه های ایمنی به شدت تحت تاثیر رادیو اکتیو است و اگر کسانی که در این مکان ها فعالیت می کنند ایمنی لازم را در زمان کار برای خود ایجاد نکنند ممکن است دچار انواع بیماری ها به خصوص سرطان های خطرناک و غیر قابل علاج شوند.

کسانی که در این مکان ها فعالیت دارند از خطرات کار در آنجا آگاه بوده و از انواع دستکش ایمنی ضد رادیو اکتیو برای حفاظت از سلامت خود بهره می برند. این مکان ها چون دارای سطح هشدار بسیار بالایی است از بهترین دستکش ها برای پرسنل خود استفاده می کنند.

آلودگی در این مکان ها به قدری خطرناک است که اگر فردی به علت رعایت نکردن ایمنی آلوده شود و آن را با خود به محل زندگی انسان ها ببرد ممکن است باعث مرگ تعداد افراد زیادی شود. برای همین در این مکان ها ایمنی در بالاترین سطح ممکن توسط مسئولان رعایت شده و کارگران را هم ملزم به رعایت ایمنی می کنند.

 

دستکش جوشکاری

دستکش چرمی

یکی از انواع دستکش هایی که از آن برای سلامتی دست ها بهره برده می شود انواع دستکش ایمنی چرمی است. چرم علاوه بر دوام بالا دارای انعطاف خوبی است و در دو نوع طبیعی و مصنوعی برای تولید دستکش به کار گرفته می شود.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا دیدید و خواندید استفاده از انواع دستکش ایمنی در محیط کار بسیار ضروری است و به حفظ دست کارگران کمک می کند. حتی بیمه های حوادث هم استفاده از آنها را برای کارگران ضروری اعلام کرده اند تا سلامت کارگران بیشتر از قبل حفظ شود.

در ادامه لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در تولید انواع دستکش ایمنی این آمادگی دارد تا محصولات خود را در اختیار شما تجار برای عرضه به بازار مصرف قرار دهد. برای به دست آوردن اطلاعات جامع درباره قیمت و کیفیت با واحد ارتباط مردمی ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *