ایران سکو

دستکش ایمنی چیست؟ استفاده از آن چه مزایایی دارد؟

مقدمه

یکی از لوازمی که امروزه در محیط های کار به وفور یافت می شود دستکش ایمنی است. بسیاری از مشاغل به گونه ای است که دربردارنده خطرات بالقوه برای دست های کارگران می باشد. پس استفاده از این ابزار به دلیل ایمنی که در محل کار ایجاد می کند حیاتی است.

برای یک کارگر که قرار است نکات ایمنی در محیط کار را رعایت نماید و از تجهیزات ایمنی فردی استفاده کند ضروری ست که بداند دستکش ایمنی چیست. دانستن این نکته به او کمک می کند تا دستانش را از انواع خطرات یا آسیب هایی که ممکن است در محیط های کار پیش بیاید حفظ کند.

دستکش ایمنی

کارگری که نداند دستکش ایمنی چیست خود را بدون سلاح مناسب در مقابل خطرات کاری قرار داده است. حادثه یک بار پیش می آید پس بهتر است با رعایت نکات ایمنی از حوادث ناگوار پیشگیری نماییم.  معمولا قبل از این که یک کارگر در یک شغل جدید شروع به انجام کار کند، توسط مدیران یا سر کارگران آنجا توجیه می شود و توضیحات لازم در مورد اینکه دستکش ایمنی چیست و چرا استفاده از آن در محیط کار ضرورت دارد به آنها داده می شود.

در این مقاله قصد داریم تا به شما توضیح دهیم که دستکش ایمنی چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم.

دستکش ایمنی چیست؟

دستکش ایمنی در واقع پوشش و محافظی برای دست است که با توجه به خطرات موجود در یک شغل ساخته می شود تا دست ها را از آسیب های شغلی حفظ نماید. هر کارگری که در شغل های پر مخاطره کار می کند باید بخوبی با کاربرد دستکش ایمنی آشنا باشد تا حادثه ای برای او در حین کار رخ ندهد.

دستکش ایمنی

آیا استفاده از دستکش ایمنی به سلامت کمک می کند؟

فلسفه ساخت تجهیزات ایمنی حفاظت از اندام مختلف انسان در حین انجام یک کار است. ضرورت ساخت این تجهیزات به تجربیات گذشته انسان بر می گردد. مثلا وقتی در یک شغل پرمخاطره کارگران به صورت مداوم آسیب می دیدند، متخصصان با شناسایی نوع خطر تجهیزات ایمنی مناسب با آن کار را طراحی کردند تا پس از این اتفاق ناگواری برای کسی پیش نیاید.

انواع دستکش ایمنی:

آشنایی با انواع دستکش کمک می کند تا بهتر بدانید که دستکش ایمنی چیست و چرا مشاغل مختلف از آن استفاده می کنند. در ادامه این مقاله به مزایای استفاده از دستکش ایمنی در شغل های مختلف می پردازیم.

دستکش ایمنی حرارتی

دستکش ایمنی برودتی

دستکش ایمنی شیمیایی

دستکش ایمنی بهداشتی

دستکش ایمنی جوشکاری

دستکش ایمنی نخی

دستکش ایمنی کارگری

دستکش ایمنی چرمی

دستکش ایمنی ضد برش

دستکش ایمنی آتش نشانی و غیره

پوست خط خطی نمی شود:

بعضی مشاغل هستند که اگر کارگر نداند دستکش ایمنی چیست و از آن استفاده نکند دستش دچار خراشیدگی می شود. برای نمونه شغلی مثل کارگری را در نظر بگیرید که در آن کارگر مجبور است برای مدت زمان طولانی آجر و مصالح ساختمانی را جابجا کند.

برخورد این گونه مواد و اجسام برای مدت زمان طولانی با دست، روی کیفیت پوست اثر گذاشته و باعث آسیب می شود. معمولا کارگران در این نوع مشاغل از دستکش ایمنی نخی برای جلوگیری از آسیب استفاده می کنند. این دستکش ها کمک می کند تا مشکلی برای پوست دست پیش نیاید.

پوست زمخت نمی شود:

بعضی از فعالیت های سنگینی که در برخی از مشاغل انجام می شود لطافت پوست دست را به مرور زمان از بین می برد و دست ها را زبر می نماید. برای هر کارگری که در چنین مشاغلی فعالیت دارد ضروری است که بداند دستکش ایمنی چیست. در واقع این دستکش ها می توانند جلوی ایجاد این مشکل را بگیرند برای همین نباید زمان کار نسبت به استفاده از آنها بی توجهی کرد.

دستکش ایمنی

بررسی دستکش ایمنی و تاثیر آن بر سلامتی در مقاله تخصصی ایران سکو

دچار تاول نمی شود:

بعضی از مشاغل خطرات زیادی برای دست ایجاد کرده و آنها را دچار مشکل می کنند. تاول یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای پوست دست ایجاد شود. معمولا کارگرانی که می دانند دستکش ایمنی چیست با این مشکل مواجه نمی شوند.

دلیل تاول زدن پوست دست بر اثر فشار زیاد و یا عامل شیمیایی است. معمولا دست هایی که تاول می زنند در زمان کار دچار سوزش شده و به کارگر آسیب می رسانند. بهتر است که موارد ایمنی را رعایت کرد تا چنین مشکلی دامن گیر هیچ کس نشود.

از آلودگی باکتریایی و قارچی مصون می ماند:

بعضی مشاغل بیمارستانی و آزمایشگاهی دارای محیط های آلوده ای هستند. کارگرانی که در این نوع مکان ها فعالیت دارند باید بخوبی با کاربردهای دستکش ایمنی آشنا باشند و به شکل مرتب از آنها استفاده نمایند تا دچار بیماری و عوارض عدم استفاده از دستکش نشوند.

نمی گذارد حرارت و برودت به دست آسیب بزند:

در بعضی از مشاغل کارگران با عوامل برودتی و حرارتی برخورد دارند. در این مشاغل بسیار ضروری است که کارگر بداند دستکش ایمنی چیست. کارگری که از دستکش در این مشاغل استفاده نکند دستانش دچار آسیب هایی مثل سوختگی می شود و نمی تواند در این مشاغل دوام بیاورد.

حتما به مقاله ی قیمت دستکش ایمنی سر بزنید.

جلوی مواد شیمیایی را می گیرد:

بعضی از مشاغل هستند که کارگر با عوامل شیمیایی قوی و خطرناک سر و کار دارد. در این نوع مشاغل ضروری است که کارگر با خطرات شغل خود به خوبی آشنا باشد و نحوه استفاده از تجهیزات ایمنی همچون دستکش را بخوبی یاد بگیرد تا دچار سانحه نشود.

مواد شیمیایی به شدت خطرناک هستند و اگر به مدت طولانی با پوست تماس داشته باشند به درون بدن نشت کرده و فرد را دچار بیماری های خطرناک می کنند. معمولا کارگران در این مکان ها از طرف صاحبان کار توجیه می شوند که از دستکش استفاده کنند.

دستکش ایمنی

جلوی سرطانی شدن پوست را می گیرد:

امروزه بسیاری از مشاغل هستند که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی  از سوی کارگران از خطر بالایی برای سلامت انسان دارند. در این مشاغل دانستن این نکته که دستکش ایمنی چیست بسیار ضروری و حیاتی است.

معمولا سر کارگران زمان کار حواسشان هست تا تمام نکات ایمنی را رعایت کنند ولی همیشه هستند کسانی که بی توجهی کرده و دچار مخاطره می شوند. معمولا در شغل هایی مثل نیروگاه اتمی کارگران در معرض خطراتی مثل سرطان هستند.

جلوی انواع حساسیت را می گیرد:

دست ها برای یک کارگر بسیار مهم است و باید در حفظ سلامت آنها کوشا باشد. کارگر اگر بداند دستکش ایمنی چیست و استفاده از آن چه مزیت هایی برایش دارد هیچ گاه آن را کنار نمی گذارد تا دچار حساسیت بر اثر آلودگی و یا مواد شیمیایی شود.

برای حفظ دستان از آلودگی هایی که مثل خوره به جان پوست می افتد بهتر است از دستکش استفاده شود. یک دستکش مناسب کمک می کند پوست از برخورد با این عوامل حساسیت زا به دور بماند. دور بودن از عوامل به وسیله دستکش باعث می شود هیچ گونه آسیبی به دستان در زمان کار نرسد.

با سلامت دست به سلامت بدن کمک می کند:

هر کارگر باید بداند که سلامت دست سلامت کل بدن است. بسیاری از عوامل بیماری زا از طریق دستان به انسان منتقل می شود. هر آلودگی که منشا ویروسی نداشته باشد و از طریق هوا منتقل نشود در اکثر موارد از طریق دست به انسان منتقل می شود. تجربه نشان داده کارگرانی که می دانند دستکش ایمنی چیست و از آن استفاده می کنند کمتر با این مخاطرات روبرو شده و دچار بیماری می شوند.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید برای هر کارگری ضروری است که بداند دستکش ایمنی چیست. در واقع این وسیله در زمان کار دستانش را از آسیب هایی که ممکن است پیش بیاورد حفظ می کند و سرعت انجام دادن کارها را بیشتر از قبل بهبود می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *