ایران سکو

مواد اولیه دستکش چرم جوشکاری و ویژگی های آن

مقدمه

صنعت جوشکاری نیز همانند صنایع دیگر نیاز به لوازم ایمنی از جمله دستکش چرم جوشکاری دارد. چنانچه شما نیز در این زمینه فعالیت می کنید موظف به رعایت اصول ایمنی برای حفاظت از سلامت خود هستید زیرا محیط کار این صنعت از لحاظ فیزیکی سخت، طاقت فرسا و پر خطر است. در این صنعت بیشتر فعالیت ها با دست انجام می شود و خطرات این حرفه، متوجه دست کارکنان است. دستکش های جوشکاری با ویژگی های منحصر به فرد خود، نیازهای کارکنان این صنعت را رفع کرده و آسیب ها را به حداقل می رساند.

مواد به کار رفته در دستکش چرم جوشکاری باید مقاومتی فراتر از مقاومت در برابر آتش و حرارت و جرقه داشته باشد تا از بروز هر گونه خطرات ناگوار جلوگیری به عمل آید.

مواد اصلی تشکیل دهنده دستکش کار جوشکاری چرم است، زیرا هم مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و هم به علت انعطاف مناسب، مانع حرکت دست هنگام فعالیت نمی شود، در واقع هم ایمنی و هم راحتی را برای کارگران به ارمغان می آورد.

تنوع دستکش های چرم جوشکاری

تنوع در دستکش کار جوشکاری، به تنوع چرم های بکار رفته در آن و نوع آستر و نخ های دوخت آن وابسته است.

انواع چرم ها عبارتند از :

  • چرم گاو : حاوی چند لایه بافت استحکامی و رشته های پروتئینی کلاژن و کشسان است که این امر موجب استحکام زیاد و ارتجاعی بودن دستکش جوشکاری خواهد شد.
  • چرم گوزن : دارای ساختاری بسیار لطیف و در عین حال سبک و نازک است و به همین علت قدرت چنگش در آن بسیار بالاست.
  • چرم بز : بسیار با دوام و مقاوم در برابر حرارت، ضربه، بریدگی و فرسایش می باشد.
  • چرم های مصنوعی : به عنوان یکی از با دوام ترین نوع چرم مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع از این چرم به عنوان آستر و حتی رویه برای دستکش های مختص آتش نشانی، برقکاری، ریخته گری و معادن استخراجی، استفاده می کنند.

هر چه چرم به کار رفته در ساختار دستکش، از کیفیت مرغوب تری برخوردار باشد، طول عمر بیشتر و مقاومت بالاتری خواهد داشت و طبیعتا این مطلب بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و در صورتی که از دستکش درست و اصولی استفاده شود طول عمر بیشتری خواهد داشت.

به دلیل شرایط دشوار این صنعت، دستکش های ایمنی جوشکاری دارای لایه های متعددی است تا بتواند سپری محافظتی در برابر عوامل محیطی ایجاد کند و یکی از این لایه ها آسترهای نسوز و دیرسوز و یا آسترهای عایق حرارتی نظیر آرامید ها، در زیر چرم دستکش است.

مواد اولیه دستکش چرمی جوشکاری

در این مقاله با 5 نکته فنی در تولید دستکش جوشکاری آشنا شوید.

انواع آستر برای دستکش های چرمی جوشکاری :

  • آستری کولار Kevlar : هنگامی که صحبت از ضد برش بودن دستکش می شود، کولار حرف اول را می زند. زیرا در بافت های کولار از پارا آرامید ها استفاده میشود که مانع از بریده شدن و پارگی بافت توسط اجسام تیز و حرارت میشود.
  • پوشش Thermosock : این نوع آستر نقش عایق را ایفا می کند. عایقی که هم نقش ضربه گیری و هم نقش نفوذناپذیری سرما و گرما را دارد.
  • آستری کرک دار (Pile) : این لایه تهیه شده از پنبه و کتان و ترکیبات آن است که لایه ای نرم را به دستکش می بخشد.
  • آستری Thinsulate : در محیط هایی که دمای بسیار بالایی دارند از این نوع آستر برای دستکش استفاده می شود زیرا عایق بندی فوق العاده ای در برابر حرارت های شدید دارد و اجازه آسیب به پوست دست را نمی دهد.
  • آستر فوم : فوم توانایی ایجاد یک محفظه برای محصور کردن هوا دارد و عایق خوبی در برابر سرما و گرما است و این تمام چیزیست که یک شخص از یک لوازم ایمنی انتظار دارد.
  • الیاف پشم : این الیاف طبیعی عایق بوده و در صورت خیس شدن به سرعت در هوای آزاد خشک می شود.

دستکش های چرمی جوشکاری، معمولا در سه مدل ساق کوتاه به طول 30 سانتی متر، ساق متوسط به طول 35 سانتی متر و ساق بلند به طول 40 سانتی متر طراحی و تولید می شوند.  برای دوخت درز این دستکش ها، از نخ های کولار با مقاومت حرارتی بالا استفاده می شود تا در هنگام کار در مجاورت حرارت یا اجسام تیز، دوخت این دستکش پاره نشود.

کاربرد های دستکش چرم جوشکاری

دستکش های جوشکاری به علت داشتن لایه های متعدد و مقاوم، چند منظوره هستند. برای رفع نیاز برخی صنایع مانند جوشکاری، ریخته گری و کار در صنایع فولاد، باید لایه های اضافی دستکش تقویت شود تا حفاظت کاملی صورت گیرد.

گاهی اوقات افراد از دستکش های جوشکاری بعنوان دستکش های برق نیز استفاده می کنند که امری اشتباه است زیرا دستکش های جوشکاری تا حدی قابلیت جذب آب را دارند و آب جریان الکتریکی را از خود عبور می دهد و این رطوبت خطرات بزرگی را به وجود می آورد.

دستکش های جوشکاری به طور معمول، ضدلغزش، بریدگی، سایش، و همچنین دارای انعطاف پذیری و چسبنده بالایی هستند و سرعت فرسایش آن ها بسیار کم است، همچنین این دستکش ها مقاومت بسیار بالایی دارند، اما این نکته را نادیده نگیریم که مقاومت دستکش مورد استفاده باید مناسب و یا فراتر از میزان دشواری کار باشد تا بیشترین بازدهی را از این کالا دریافت کنیم.

تهیه دستکش های کار جوشکاری

در این صنعت، برای بالا بردن سطح ایمنی و راندمان کاری، باید از دستکش های مرغوب استفاده کرد. دستکش ایمنی جوشکاری باید تا حد ممکن حالت راحتی داشته باشد تا دامنه حرکتی دست محدود نشود.

هر چه شرایط و محیط کاری شما از لحاظ فیزیکی سنگین تر باشد، به لوازم ایمنی با کیفیت بالاتری نیاز خواهید داشت پس قبل از تهیه هرگونه کالای ایمنی با متخصصان فروش ارتباط بگیرید و با توضیح ویژگی های کالای مورد نظر، بهترین گزینه را خریداری نمایید.

شما میتوانید اهمیت رعایت نکات ایمنی در جوشکاری را در این مقاله لینک شده مطالعه کنید.

مواد اولیه دستکش چرمی جوشکاری

در انتها

قبل از اقدام نسبت به انجام هر کاری ابتدا باید از تأمین سلامت خود مطمئن باشیم و سپس کار را شروع کنید. در واقع هرچه از حوادث احتمالی جلوگیری کنیم، راندمان کاری بالا می رود و سرعت کار به صورت افزایشی ادامه پیدا می کند.

حرفه جوشکاری، کاری کاملا تخصصی و البته پر درآمد می باشد اما خطرات بسیار شدیدی کارکنان را تهدید می کند. در صورت هرگونه کاستی و سهل انگاری، امکان برجای ماندن خسارات سنگینی وجود دارد. پس به یاد داشته باشید که قبل از آغاز کار باید به طور هوشمندانه از اصول ایمنی پیروی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *