ایران سکو

کاهش نرخ آسیب های حاد در مشاغل صنعتی

مقدمه

در محیط های صنعتی مشکلاتی مثل آسیب دیدن کارگر بسیار شایع است و برای این که بتوان جلوی آنها را گرفت و شاهد کاهش نرخ آسیب های حاد در این مکان ها بود لازم می باشد که از ابزارهای ایمنی جهت حفاظت از کارگران بهره گرفته شود.

طبق تحقیقاتی که سازمان حمایت از حقوق کارگران در کشور ایالات متحده آمریکا از بین تعداد زیادی از کارگران که در محیط های صنعتی آسیب دیده بودند صورت داد مشخص شد که دلیل اصلی آسیب دیدن آنها استفاده نکردن از ابزار ایمنی بوده است.

تجربه ثابت کرده است که کاهش نرخ آسیب های حاد در محیط های صنعتی اتفاق نمی افتد مگر این که ابزار و لوازم مناسب ایمنی در اختیار کارگرانی که در آنجا مشغول به فعالیت هستند قرار بگیرد تا به خوبی هر چه تمام تر بتوانند از اندام های مهم خود مثل دست و سر محافظت نمایند.

به همین خاطر سازمان های حمایت از حقوق کارگران در تمامی کشورها صاحبان کار را ملزم نموده اند که ابزارهای ایمنی مناسب و با کیفیت را در اختیار کارگرانشان قرار بدهند تا کاهش نرخ آسیب های حاد را در این مکان ها شاهد باشیم.

مشاغل صنعتی به دلیل خطرات زیادی که دارند سالانه کارگران زیادی را دچار مشکلاتی مثل قطع اندام و مشکلات دیگر می کنند. کاهش نرخ آسیب های حاد در مشاغل صنعتی اتفاق نخواهد افتاد مگر این که صاحبان کار اقدامات مناسبی را صورت دهند.

در ادامه این مقاله اقداماتی را که صاحبان کار می بایست در محیط های صنعتی انجام دهند تا کاهش نرخ آسیب های حاد کارگران را در آنجا شاهد باشیم برای شما خوانندگان عزیز و گرامی نام می بریم تا با آنها بیشتر آشنایی پیدا کنید.

کاهش نرخ آسیب های حاد در مشاغل صنعتی

پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به برقراری ایمنی در محیط های کاری را نیز مطالعه کنید.

در اختیار قرار دادن ابزار و لوازم مناسب:

طبق قوانین اداره کار تمامی کارفرمایان وظیفه دارند که در محیط های صنعتی پر ریسک که احتمال به وجود آمدن خطر برای جان و اندام کارگر وجود دارد ابزار ایمنی مناسب را در اختیارش قرار دهند تا کاهش نرخ آسیب های حاد در این محیط ها محقق گردد.

کارگرانی که بدون ابزار ایمنی مناسب در محیط های صنعتی پر خطر اقدام به فعالیت می کنند در حقیقت دارند بدون سلاح به جنگ می روند و امکان دارد هر اتفاقی برایشان رخ بدهد، برای همین بهتر است از کارفرمایان خود بخواهند در این زمینه با آنها همکاری نمایند.

اگر کارفرمایی ابزار مناسب ایمنی در اختیار کارگرانش قرار ندهد آنها می توانند با مراجعه به ادارات مربوطه مراتب اعتراض خود را به گوش مسئولان رده بالا برسانند تا اقدامات لازم را صورت دهند تا شاید کاهش نرخ آسیب های حاد را بتوان مشاهده کرد.

امروزه به لطف قواعد و قوانین وضع شده و اداراتی همچون اداره کار که وظیفه شان محافظت از حقوق اولیه کارگران است کاهش نرخ آسیب های حاد به نوعی در محیط های صنعتی مشاهده می شود، اگر این اداره نبود به طور قطع آمار آسیب های کارگران بسیار بالاتر می بود.

ملزم کردن کارگران به استفاده از لوازم ایمنی:

بهتر است که کارفرمایان پرسنل زیر دست خود را ملزم نمایند که از ابزار ایمنی مناسب استفاده نمایند.

بعد از این که آسیبی در محیط صنعتی برای کارگر رخ داد کارشناس بیمه مراجعه می نماید و اولین چیزی را که مورد بررسی قرار می دهد ابزار و ایمنی کارگر می باشد که آیا به آنها مجهز بوده است و یا این که در این زمینه اهمالی از سوی صاحب کار صورت گرفته.

تجربه ثابت کرده است که اگر اداراتی مثل بیمه این سخت گیری ها را نکنند اکثر کارفرمایان نسبت به ایمنی کارگران اقدامات لازم را صورت نمی دهند و کاهش نرخ آسیب های حاد در محیط های صنعتی به هیچ عنوان میسر نمی شود.

اگر ابزار و لوازم مناسب در اختیار کارگر نباشد و اتفاقی برایش رخ بدهد بیمه به هیچ عنوان خسارت را جبران نخواهد کرد و کارفرما مجبور می شود تا تمامی خسارت کارگر را از جیب مبارک خود تقبل نماید که معمولا هزینه کمی نیست.

برای جلوگیری از خسارات این چنینی و کاهش نرخ آسیب های حاد بهتر است که کارفرمایان ابزار مناسب را از پرسنل خود دریغ نکنند تا متحمل خسارات سنگین در این زمینه نشوند و شرکت های بیمه هم بتواند خسارت وارده را جبران نمایند.

نظارت مداوم بر پرسنل زیر دست:

در محیط های صنعتی خطر همیشه در کمین کارگران می باشد و برای این که کاهش نرخ آسیب های حاد را شاهد باشیم بهتر است که کارفرمایان به طور مداوم خودشان از طریق ابزارهایی مثل دوربین های مداربسته یا سرکارگران بر اوضاع نظارت نمایند.

نظارت کردن باعث می شود تا کارگران خطراتی را که وجود دارد جدی بگیرند که همین خود کاهش نرخ آسیب های حاد را می تواند رقم بزند، در حقیقت جدی تلقی نکردن خطر از سوی کارگر بزرگ ترین مشکلی است که کارفرمایان با آن مواجهه هستند.

زمانی که در محیط پر خطر کارگر نسبت به خطرات بی تفاوت شود و بدون ابزار ایمنی به کارش ادامه دهد می توان منتظر اتفاقاتی بود که ممکن است مشکلات بزرگی را در آینده برای کارفرما به وجود بیاورد و کارها را با مشکل همراه سازد.

نظارت اگر به طور مناسب باشد و کارگری گوش به حرف ندهد و خود سر اقدام به استفاده نکردن از ابزار ایمنی ننماید، در صورت پیش آمدن مشکل کارفرما می تواند با استناد به شواهدی مثل دوربین و دیگر کارگران از زیر بار خسارت سنگین رها شود.

البته مسئله فقط خسارت نیست بلکه کاهش نرخ آسیب های حاد می باشد که اگر به وسیله ابزارهای ایمنی مناسب محقق نشود به طور قطع خساراتی را برای کارگر و کارفرما می تواند به وجود بیاورد، برای همین بهتر است که کارفرما از نظارت پرسنل خود به هیچ عنوان غافل نباشد.

کاهش نرخ آسیب های حاد در مشاغل صنعتی

تعیین جریمه برای کارگران بی توجه به استفاده از ابزار ایمنی:

یکی از شیوه هایی که بسیار می تواند در کاهش نرخ آسیب های حاد در محیط های صنعتی پر خطر موثر واقع شود تعیین جریمه برای کارگرانی است که نسبت به استفاده کردن از ابزار ایمنی بی توجهی می کنند و خطرات را جدی تلقی نمی نمایند.

بهتر است که کارفرمایان نرخ جریمه ها را به اندازه ای قرار دهند که کارگر جرات نکند تا نسبت به خطراتی که وجود دارد بی توجهی نماید و دردسر برای خودش و شرکت به وجود بیاورد و کارها را دچار وقفه طولانی نماید.

زمانی که یک حادثه بد در محیط های صنعتی پیش بیاید به طور قطع تاثیرات بدش تا مدت ها بر ذهن دیگر کارگرها می ماند و بر روی روند کارهایشان تاثیر منفی می گذارد تا نتوانند آن گونه که بایست و شایست بر روی وظایف مربوط به خود تمرکز نمایند، به همین منظور بهتر است کارفرما با جریمه مناسب به کاهش نرخ آسیب های حاد در شرکت زیر دست خود اقدام نماید.

در انتها

با مطالعه این مقاله مشخص می شود که کاهش نرخ آسیب‌های حاد در محیط‌های صنعتی نیازمند توجه جدی به ایمنی و استفاده از ابزارهای محافظتی است. اعمال قوانین و مقررات ایمنی، ارائه ابزارهای مناسب به کارگران، نظارت مداوم و تشویق به استفاده از لوازم ایمنی، از جمله اقدامات مؤثر برای جلوگیری از آسیب‌های حاد در محیط کار محسوب می‌شوند. همچنین، تعیین جریمه برای عدم رعایت ایمنی توسط کارگران نیز می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء ایمنی و کاهش حوادث داشته باشد. شرکت‌هایی که به تدابیر ایمنی توجه کافی را می‌گذارند، می‌توانند نه تنها زندگی و سلامتی کارگران خود را حفظ کنند بلکه به بهبود کارایی و پایداری سازمان خود نیز کمک شایانی نمایند.

به عنوان یک پیشنهاد می‌توان تأکید کرد که آموزش مداوم کارگران در زمینه استفاده صحیح از ابزارهای ایمنی و توجه به تغییرات ایمنی در محیط کار نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین، تحقیقات و بررسی‌های دقیق تر بر روی علل و شرایط حوادث حاد، می‌تواند به شناخت بهتر این مسائل و ارتقاء برنامه‌های ایمنی منجر شود.

با توجه به اهمیت ایمنی در محیط کار و ارتباط مستقیم آن با بهره‌وری و سلامت کارگران، تدابیر پیشگیرانه و فعالیت‌های آموزشی باید به صورت مداوم در سازمان‌ها اجرا شوند. استفاده از تکنولوژی‌های نوین نظیر سامانه‌های هوشمند ایمنی نیز می‌تواند به بهبود وضعیت ایمنی و کاهش حادثه‌ها در محیط‌های صنعتی کمک کند.

در نهایت، هماهنگی و همکاری بین مدیران و کارگران از اهمیت به‌سزایی برخوردارند. ایجاد فرهنگ ایمنی در سازمان‌ها با تأکید بر تعهد مدیران و شناخت آگاهی کارگران، اساسی‌ترین قدم در سمت کاهش نرخ آسیب‌های حاد و بهبود شرایط کار می‌باشد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید تجهیزات ایمنی مختلف آمادگی دارد تا با ارسال محصولاتش کمک کند که مشاغل صنعتی کاهش نرخ آسیب های حاد کارگران خود را شاهد باشند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *