ایران سکو

روش های صحیح برای محافظت و نگهداری از دستکش کار

مقدمه

امروزه در بیشتر مشاغل صنعتی و کارگری از دستکش کار استفاده می شود تا دست های کارگران در زمان انجام فعالیت های مربوط به حرفه خود دچار مشکلاتی مثل بریدگی، خراش، سوراخ  شدن و غیره نشود و بتوانند کارها را سریع تر پیش ببرند.

نگهداری از دستکش کار اهمیت بالایی دارد و کارگران اگر با نکات مربوط به آن آشنایی داشته باشند می توانند طول عمر این لوازم را با استفاده صحیح و نگهداری درست افزایش دهند تا هر بار مجبور نشوند برای خرید آنها هزینه کنند.

نگهداری از دستکش های کار باتوجه به نوع دستکشی که کارگر استفاده می کند تا حدودی زیادی با هم تفاوت دارند اما بعضی از اصول اولیه نگهداری برای همه انواع دستکش ها مشترک است و اگر این نکات به خوبی مورد توجه قرار بگیرد به طور قطع به سالم ماندن آنها کمک می کنند.

برای این که با اصول مهم و روش های صحیح نگهداری از دستکش کار بهتر آشنایی پیدا کنید با ادامه این مقاله همراه باشید تا آنها را برای شما نام برده و تا جایی که در حوصله این متن بگنجد آنها را برای شما خواننده عزیز و گرامی توضیح دهیم.

 

روش های صحیح برای محافظت و نگهداری از دستکش کار:

روش های زیادی برای نگهداری از دستکش کار وجود دارد اما با توجه به کوتاه بودن این مقاله سعی می نماییم تا مهم ترین های آنها را برای شما عزیزان نام ببریم و تا جایی که ممکن باشد توضیح دهیم تا کمکی به آگاهی شما کرده باشیم.

1- قبل از استفاده دستکش ها دست های خود را بشویید:

یکی از مهم ترین نکاتی که اگر در نگهداری از دستکش کار مورد توجه قرار بگیرد تا حد زیادی موجب صحیح و سالم ماندن بیشترش می شود تمیزی دستان کارگری است که قصد دارد از آنها برای محافظت از دستانش استفاده نماید.

لایه های داخلی دستکش ها معمولا بسیار حساس هستند و اگر افراد با دست های روغنی و کثیف اقدام به استفاده از دستکش کنند به طور قطع این کثیفی ها به لایه های داخلی می چسبد و موجب تخریب آنها می شود و دستکش دیگر قادر نخواهد بود تا از دست کارگر به خوبی محافظت نماید.

2- سایز درست دستکش را برای استفاده انتخاب کنید:

یکی از نکات مهم در نگهداری از دستکش استفاده از سایز صحیح و مناسبش می باشد، اگر دستکش بیش از اندازه بزرگ باشد ممکن است در زمان کار نتواند به خوبی دست را پوشش دهد و خطراتی مثل گیر کردن لای دستگاه های صنعتی را نیز به وجود بیاورد.

اگر دستکش بیش از اندازه تنگ باشد در زمان کار دست ها راحت نخواهند بود و تمرکز کارگر به هم می خورد و این امکان وجود دارد که خطراتی به وجود بیاید و دستکش در اثر برخورد با دستگاه ها دچار پارگی یا سوراخ شدگی شود و بلااستفاده گردد.

روش های صحیح برای محافظت و نگهداری از دستکش کار

شما میتوانید راهکارهای جلوگیری از خشک شدن دست ها با استفاده از دستکش کار را در مقاله ایران سکو مطالعه کنید.

3- با دست های خشک دستکش را استفاده کنید:

یکی از نکات مهمی که اگر برای نگهداری از دستکش مورد استفاده قرار بگیرد به سلامت دستکش و دست کمک می کند خیس نبودن دستان است، زمانی که با دست خیس دستکش را استفاده نمایید احتمال لیز خوردن در زمان کار وجود دارد.

دستی که خیس باشد ممکن است در زمان کار موجب سر خوردن دستکش شود و خطراتی را برای دست و دستکش به وجود بیاورد، بسیاری از مشکلاتی که برای تجهیزات ایمنی پیش می آید معمولا به دلیل رعایت نکردن همین اصول مهم و اولیه است که کارگر با آنها آشنایی ندارد.

4- دستکش‌ ها را قبل از استفاده بررسی کنید:

دستکش‌ها را قبل از استفاده با دقت بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که در وضعیت مناسب قرار دارند. این بررسی شامل بررسی دستکش‌ها برای هرگونه پارگی، سوراخ، یا نقص‌های دیگر است. همچنین، مطمئن شوید که دستکش به صورت صحیح و با سایز مناسبی بر روی دست قرار گرفته باشد. در صورت وجود هر گونه عیب یا آسیب، بهتر است دستکش را تعویض کرده و از آن در شرایط ایمن استفاده نمایید. این اقدام نه تنها ایمنی دستان شما را تضمین می‌کند بلکه از خطرات احتمالی در محیط کار نیز پیشگیری می‌کند.

در بسیاری از مواقع اگر دستکش قبل از استفاده مورد بازبینی استفاده کننده قرار بگیرد به حفظ و نگهداری آن کمک زیادی کرده است. بعضی از دستکش ها ممکن است بر اثر استفاده گوشه ای از آن باز شده باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد.

اگر کارگر قبل از استفاده از دستکش آن را بررسی کند و عیبی را در آن بیابد با تعویض آن می تواند موجب حفظش شود تا بعدا سر وقت اقدام به تعمیرش نماید تا بیشتر دچار پارگی نشود و توانایی این را داشته باشد تا از دست به خوبی در زمان کار محافظت نماید.

5- دستکش را در جای صحیح بعد از کار نگهداری کنید:

یکی از مواردی که برای محافظت و نگهداری از دستکش کار اهمیت بالایی دارد به بعد از کار برمی گردد، اگر دستکش را در جای مناسبی مثل یک جعبه نگهداری کنید عوامل طبیعی بر رویش اثر نمی گذارد و همچنین کسی به آن دسترسی پیدا نمی کند تا با استفاده ناصحیح دچار آسیب به آن شود.

6- دستکش آغشته به مواد شیمیایی را به حال خود رها نکنید:

 

بعضی از مشاغل به گونه ای است که کارگر با مواد شیمیایی کار دارد و برای این که نگهداری از دستکش بهتر اتفاق بیفتد نباید بعد از کارش دستکش را به حال خود رها کند و به گوشه ای بیندازد، دستکشی که با مواد شیمیایی برخورد داشته باشد حتما باید مورد شستشوی صحیح قرار بگیرد تا این مواد موجب از بین رفتن بافت و غیر قابل استفاده شدن دستکش نشود.

روش های صحیح برای محافظت و نگهداری از دستکش کار

7- دستکش‌ ها را در دمای مناسب نگه دارید:

یکی از نکات مهم در نگهداری از دستکش کار این است که بعد ازکار آنها را در دمای مناسب قرار دهید. اگر دستکش را در جایی بیش از اندازه داغ قرار دهید به مرور زمان بر روی لایه های بیرونی اش اثر خواهد گذاشت و باعث تخریبش می شود. بهتر است که دستکش ها را در دمایی در حدود 25 درجه نگهداری نمایید تا دوام بیشتری پیدا کند.

8- بعد از کار دستکش ها را بشویید:

یکی از اساسی ترین نکات در نگهداری از دستکش کار به شستشوی مناسب بعد از انجام فعالیت بر می گردد. اسیدهایی که در عرق انسان وجود دارد به مرور وارد لایه های دستکش می شود و اگر به خوبی شستشو نشوند بر روی بافتش اثر می گذارد و موجب می شود که ناگهان در زمان انجام فعالیت دچار پارگی شود و نتواند به خوبی از دست های کارگر محافظت نماید.

9- دستکش را برای موردی که طراحی شده است به کار ببرید:

دستکش های زیادی در بازار موجود هستند که هر کدام برای استفاده در اموری طراحی شده اند و بهتر است در جای خود به کار گرفته شوند، یکی از مواردی که به نگهداری از دستکش کار کمک می کند در حقیقت استفاده آنها در جای خود است تا هم کارایی بالایی داشته باشند و هم این که عمرشان افزایش پیدا کند.

10- آنها را در مجاورت اجسام تیز و خطرناک قرار ندهید:

یکی از نکات مهم در نگهداری از دستکش کار این می باشد که تا حد ممکن باید سعی کرد تا آنها را در مجاورت اجسام خطرناک و تیز قرار نداد، در محیط کار ابزار آلات تیز وجود دارند و معمولا همین ها هستند که موجب پارگی دستکش ها می شوند تا عمر طولانی ای نداشته باشند.

 

در انتها

همان طور که در این مقاله ذکر شد، نگهداری از دستکش های کار اصول و روش های مربوط به خود را دارد، اگر کارگری با این اصول آشنا باشد و آنها را صحیح به کار بگیرد به طور قطع طول عمر ابزار ایمنی اش افزایش پیدا خواهد کرد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع دستکش های کار این آمادگی را دارد تا محصولاتش را برای شما مشتریان عزیز به هر نقطه از کشور ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید تا همکارانمان به خوبی راهنمایی تان نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *