ایران سکو

عوامل موثر در عمر مفید دستکش کار

مقدمه

دستکش ها یکی از انواع مختلف لوازم ایمنی است که در محیط های صنعتی و کاری برای حفظ دست های کارگران مورد استفاده قرار می گیرند. دستکش کار دارای انواع گوناگونی است و برای این که طول عمر مفید دستکش افزایش پیدا کند نیاز است تا کارهایی صورت بگیرد.

طول عمر مفید دستکش معمولا به نحوه نگهداری و مدت زمان استفاده کردن آن بستگی دارد و افرادی که نکات موثر در سلامت دستکش را به خوبی مد نظر قرار می دهند می توانند آنها را از صدمات احتمالی که ممکن است برایشان پیش بیاید حفظ نمایند.

نکاتی که در مورد عمر مفید دستکش کارایی دارد معمولا با توجه با نوع دستکش متفاوت است اما برخی از عوامل هستند که برای حفظ و نگهداری دستکش ها مشترک بوده و برای حفظ سلامت تمامی آنها می توان به کار بست. در ادامه این مقاله عوامل موثر در عمر مفید دستکش را برای شما خواننده عزیز و گرامی نام می بریم و تا جایی که در حوصله این مقاله بگنجد نسبت به معرفی آنها اهتمام می ورزیم و توضیحاتی را جهت آشنایی شما با آنها ارائه می نماییم.

عوامل موثر در عمر مفید دستکش:

در واقع، عوامل مختلفی می ‌توانند بر عمر مفید دستکش ها تأثیر مستقیم بگذارند:

1- کیفیت مواد:

در زمان خریداری کردن دستکش دقت نمایید تا بهترین نوع از نظر کیفیت را تهیه نمایید زیرا استفاده از مواد با کیفیت بالا و ماندگار بر روی عمر مفید دستکش تأثیر زیادی می‌ گذارد. هر چه مواد با کیفیت تر باشد بر اثر عواملی مثل ضربه یا مواد شیمیایی کمتر دچار تخریب می شود.

دستکش های با کیفیت این قابلیت را دارند که در برابر عواملی که موجب تخریب هستند مقاومت بیشتری را نسبت به دستکش های معمولی ارائه نمایند، در حقیقت کیفیت بالای مواد آنها موجب می شود تا به راحتی دچار پارگی، سوراخ شدگی و از هم پاشیدگی نشوند.

عوامل موثر در عمر مفید دستکش

2- طراحی و اندازه‌ بندی مناسب:

طراحی صحیح و مناسب می تواند عمر مفید دستکش را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و از فشار غیر مناسب و آسیب دیدگی به آن جلوگیری نماید، دستکشی که برای استفاده در حرفه مربوط به خود طرح مناسب داشته باشد کارایی بهتری از خود نشان می دهد.

دستکشی که اندازه اش متناسب باشد در زمان انجام کار دست و پا گیر نمی شود و موجب کندی کارگر نمی گردد و احتمال این که لای دستگاه ها و ابزارها گیر کند و خطراتی را برای خود و کارگر به وجود بیاورد بسیار کمتر خواهد شد.

3- اعتبار شرکت سازنده:

اگر توسط شرکت‌ های با تجربه تولید شوند ممکن است عمر مفید دستکش نسبت به برندهای گم نام بیشتر باشد. برندهای معروف سال ها در زمینه تولید تلاش کرده اند تا بتوانند اعتباری در بازار کسب نمایند و به هیچ وجه حاظر نیستند جنس بد به دست مشتری بسپارند.

زمانی که کارگران از برندهای مطرح و معروف استفاده می کنند این اطمینان را دارند که دستکش آنها ایمنی بالایی دارند و احتمال بسیار کمی وجود دارد که در مواجه با خطرات شغلی این ابزارها به راحتی دچار خرابی و پارگی شوند و نتوانند از دست ها به نحو احسن محافظت نمایند.

اعتبار شرکت سازنده تاثیر مستقیمی بر عمر مفید دستکش دارد برای این که بهتر به این نکته پی ببرید تنها کافی است که با تعدادی از کارگران که از برندهای مختلف استفاده کرده اند پرس و جو نمایید تا به صحت و سقم گفته ما پی ببرید.

4- رعایت شرایط نگهداری و استفاده:

شرایط نگهداری و استفاده از دستکش‌ها نقش حیاتی در افزایش عمر مفید آنها دارد. ارتقاء مدت زمان استفاده از دستکش کار به روشنی با رعایت نکاتی از قبیل تمیزی و نظافت دستکش‌ها ارتباط دارد. پس از اتمام کار، وقت کافی به نحوه نگهداری دستکش‌ها از طریق شستشو و خشک کردن صحیح آنها اختصاص دهید. عدم رعایت این مراحل ممکن است باعث رشد باکتری‌ها و آلودگی شود، که این امر می‌تواند به کاهش عمر مفید دستکش و حتی به خطرات بهداشتی برای کارگران منجر گردد. همچنین، رعایت دمای مناسب و داشتن محیط ذخیره‌سازی سازگار مهم است، زیرا شرایط محیطی نظیر حرارت یا سرمای بیش از حد می‌تواند به سرعت کیفیت و کارایی دستکش‌ها را تضعیف کرده و عمر مفید آنها را کاهش دهد.

در واقع شرایط نگهداری دستکش ایمنی در زمان کار و بعد از آن یکی از بزرگ ترین عواملی که موجب می شود تا عمر مفید دستکش ها افزایش یابد که اگر به خوبی رعایت شود نتایج خوبی به دست می آید.

بعد از این که از دستکش ها به مدت طولانی استفاده شد، بسیار اهمیت دارد که کارگر بداند تا با آنها به چه نحوی رفتار نماید و آنها را بعد از کار به چه صورت نگهداری کند تا مشکلات ناشی از استفاده طولانی باعث از دست رفتن کیفیت و تخریب بافت داخلی و بیرونی شان نشود.

عمر مفید دستکش ها تا اندازه بسیار زیادی در واقع به همین شرایط استفاده و نگهداری بستگی دارد و معمولا کارگرانی که می توانند این نکات را به خوبی رعایت نمایند به طور قطع خواهند توانست مدت طولانی تری از آنها بهره مند شوند و هزینه زیادی را برای خرید این ابزار اختصاص ندهند.

همچنین میتوانید روش های صحیح استفاده و نگهداری دستکش کار را در مقاله موجود در مجله ایران سکو مطالعه کنید.

5- رعایت قوانین و مقررات:

رعایت قوانین و مقررات در بعضی از صنایع اهمیت بالایی دارد و به سلامت بیشتر کارگران و طول عمر مفید دستکش و دیگر ابزار ایمنی آنها کمک می کند، در حقیقت این قواعد و قوانین برای این گذاشته شده اند که مشکلی در زمان کار برای پرسنل پیش نیاید.

رعایت کردن این قواعد و قوانین تا جایی اهمیت دارد که اگر کارگری آنها را در زمان کار در نظر نگیرد به طور قطع خطرات کار دامن او و ابزار ایمنی اش را خواهد گرفت و نخواهند توانست صحیح و سلامت روز را به پایان برسانند.

به طور مثال اگر در شغلی قاعده کار این است که دستکش ضخیم استفاده شود بهتر است که کارگر به این عامل توجه نماید تا مشکلی دامنش را نگیرد و عمر مفید دستکشی که در اختیار دارد به علت بی توجهی او کاهش پیدا نکند و موجب ضرر و زیانش نشود.

عوامل موثر در عمر مفید دستکش

6- تمیزی و نظافت:

عدم رعایت نظافت می‌ تواند باعث کاهش عمر مفید دستکش ها گردد، اگر کارگری قبل از شروع کار و بعد از کار به نظافت دست و دستکش ها اهمیت ندهد به طور قطع آلودگی ها بر روی بافت داخلی و بیرونی دستکش اثر می گذارد و موجب می شود که به مرور زمان دچار گسست شده و دیگر توانایی این را نداشته باشد که از دست ها به نحو احسن محافظت نماید.

7- تأثیر محیطی:

شرایط محیطی مانند حرارت، تراکم، شدت نور و میزان مواد شیمیایی می‌ توانند تأثیری عمیق بر روی عمر مفید دستکش ها داشته باشند، این عوامل در مشاغل مختلف کاملا فرق دارند و تاثیر کاملا متفاوتی را بر روی ابزارهای ایمنی می گذارند.

برای این که کارگران بتوانند طول عمر ابزارهایی مثل دستکش را افزایش دهند بهتر است که دستکش را با توجه به شرایط شغلی که دارند انتخاب نمایند تا عوامل محیطی کمترین تاثیر را روی آنها بگذارد و به سلامتش کمک کند.

در حقیقت اگر ابزار مناسب برای هر شرایط شغلی به کار گرفته نشود انگار کارگر بدون هیچ محافظی خود را در برابر عوامل خطرساز قرار داده است و باید انتطار این را داشته باشد که در زمان انجام وظیفه هر مشکلی اعم از آسیب و غیره دامن گیرش شود.

در پایان

همان طور که در مقاله بالا خواندید عواملی وجود دارند که در صورت رعایت مصرف کننده، عمر مفید ابزار و تجهیزات ایمنی برای کارکنان افزایش می یابد و موجب می شود تا مدت زمان بیشتری بتوان از آنها استفاده کرد.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید انواع دستکش های کار این آمادگی را دارد تا محصولاتش را به صورت مستقیم و بدون واسطه برای شما کارگران عزیز به درب منزل ارسال نماید. جهت دریافت مشاوره میتوانید با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید و یا از صفحه فروشگاه اینترنتی ایران سکو اقدام به ثبت سفارش کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *