ایران سکو

مفهوم تراوایی دستکش کار چیست؟ مقایسه تراوایی انواع دستکش ها

مقدمه

امروزه در صنایع مختلف برای ایمن ماندن دست از دستکش ها استفاده می کنند تا جلوی بسیاری از اتفاقات که در محیط های کار ممکن است پیش بیاید را بگیرند و به سالم و سلامت ماندن کارگران کمک نمایند.

تراوایی دستکش کار را معمولا در ابتدا خود تولید کنندگان به نحو احسن بعد از تولید محصول در کارخانه مورد تست قرار می دهند تا به این اطمینان برسند دستکشی که به بازار برای استفاده کارگران عرضه می دارند کیفیت لازم و مطلوب را دارد.

برای این که تراوایی دستکش را بهتر بتوان تشخیص داد باید آنها را در برابر یک سری آیتم مشترک مثل ضربه، آلودگی، الکتریسیته، رطوبت و غیره مورد نقد و بررسی قرار داد تا به میزان توانایی و کیفیت آنها بسیار بهتر پی برد.

در ادامه این مقاله قصد داریم تا تراوایی دستکش کار لاتکس و وینیل را که از نظر کارایی تا حدودی شباهت هایی به هم دارند برای شما خواننده عزیز و گرامی مورد بررسی قرار دهیم تا به آگاهی تان در این زمینه کمک کرده باشیم.

 

تراوایی یعنی چه؟

منظور از این واژه سنجش نفوذ پذیری مواد از روکش دستکش است که در بسیاری از فرهنگ های لغت از آن با عنوان تراوایی یاد شده است و معمولا یکی از شیوه هایی است که دستکش ها را با هم به مقایسه می گذارند تا پی به میزان کیفیتش ببرند و بدانند که در کجا بهتر است مورد استفاده قرار بگیرد.

 

چرا عدم تراوایی دستکش ها اهمیت دارد؟

در مشاغل مختلف ضروری است که روکش دستکش در برابر نفوذ پذیری مواد از مقاومت بالایی برخوردار باشد و اجازه ندهد که دست افراد استفاده کننده به راحتی در وضعیتی قرار بگیرد که به مشکل بیفتد و دچار آسیب های جبران ناپذیر شود. همچنین عدم نفوذ پذیری کیفیت بیشتر دستکش را مشخص می کند و مشخص می سازد که کجا باید مورد استفاده قرار بگیرد. در حقیقت عدم تراوایی بیشتر است که موجب می شود تا سلامت کارگران بیشتر تامین شود و از همین رو اهمیت بالایی دارد.

مفهوم تراوایی دستکش کار و مقایسه تراوایی انواع دستکش ها

سری هم به مقاله نحوه انتخاب بهترین دستکش کار بزنید.

مقایسه تراوایی دستکش کار لاتکس، وینیل و نیتریل:

به شیوه های مختلفی می توان تراوایی دستکش وینیل و لاتکس را مورد مقایسه قرار داد، در ادامه برای این که به شما در این زمینه کمک کرده باشیم آنها را بر اساس یک تعداد پارامتر که از قبل مشخص نموده ایم بررسی می نماییم تا شما پی ببرید که کدام نوع برای استفاده در محیط کارتان مناسب تر است.

  • مقاومت دستکش در برابر آب:

آب یکی از مواردی است که اگر در دستکش ها نفوذ کند موجب عدم رضایت استفاده کنندگان خواهد شد. با توجه به این امر دستکش های با روکش تمام لاتکس از مواد بسیار قوی تری نسبت به وینیل در خطوط تولید کارخانه ها تهیه می شود.

میزان نفوذ کمتری در دستکش لاتکس وجود دارد و اگر کار به صورتی باشد که کارگر با آب زیاد برخورد داشته باشد می تواند به دادش برسد. البته دستکش وینیل هم در برابر نفوذ آب مقاومت دارد ولی توانایی اش با توجه به نوع جنسش نسبت به لاتکس در این زمینه کمتر است.

  • مقاومت دستکش در برابر مواد شیمیایی:

در بعضی از مشاغل کارگران با مواد شیمیایی بسیار خطرناک سر و کار دارند و برای این که جلوی نفوذ مواد شیمیایی را به دستشان بگیرند به سراغ استفاده از دستکش نیتریل یا وینیل می آیند. طبق داده هایی که از تجربه کارگران مختلف جمع آوری شده دستکش نیتریل در این مورد برتری دارد.

دستکش های با روکش نیتریل به علت نوع جنس این مواد به راحتی اجازه نفوذ مواد شیمیایی به داخل خود را نمی دهد و از دست کارگر در زمان فعالیت محافظت می نماید، البته دستکش وینیل هم مقاومت قابل توجهی دارد ولی پی وی که ماده اصلی آن است نسبت به دستکش نیتریل مقاومت کمتری دارد و ممکن است که در دراز مدت دچار رخنه شود و مواد شیمیایی به درونش نفوذ کرده و دستان کارگر دچار مشکلاتی شود.

  • مقاومت دستکش در برابر حرارت:

در بعضی از مشاغل کارگران مجبورند در محیط هایی کار کنند که اجسام حرارت بالایی دارند و این خود برای دستان کارگر خطر بزرگی محسوب می شود و برای جلوگیری از برخورد با دستانش باید از دستکش مناسب استفاده نماید تا هیچ گونه آسیبی به دستانش نرسد و بتواند به نحو راحت تر به فعالیت هایش مشغول شود.

به طور کل دستکش وینیل و لاتکس برای مقابله در برابر نفوذ حرارت طراحی نشده اند و اگر در برابر حرارت های شدید قرار بگیرند نه تنها از دست محافظت نمی نمایند بلکه آتش می گیرند و ممکن است به سلامت افرادی که در این مورد به کار گرفته اند آسیب شدید وارد نمایند. مناسب ترین نوع دستکش برای مقابله با نفوذ حرارت دستکش های چرمی می باشد.

  • مقاومت دستکش در برابر الکتریسیته:

در بسیاری از مشاغل کارگر با لوازم و قطعاتی برخورد دارد که جریان الکتریسیته در آنها وصل است و برای ایمن ماندن از دستکش باید استفاده نماید تا دچار برق گرفتگی نشود، در زمینه نفوذ ناپذیری در برابر الکتریسیته باید از دستکش هایی استفاده نمود که در بافت آن از الیاف هادی استفاده شده باشد.

این دستکش های آنتی استاتیک به راحتی اجازه ورود جریانات الکتریسیته را به داخل خود نمی دهند که همین موجب می شود تا کاملا مقاوم باشند. البته باید در نظر داشت که این دستکش ها به طور خاص برای این مورد تهیه شده اند و در این زمینه باید با احتیاط از آنها استفاده شود.

  • مقاومت دستکش در برابر ضربات:

در محیط های کاری صنعتی به طور کل ضربات فیزیکی اجتناب ناپذیر هستند و معمولا کارگران از دستکش برای محافظت از دستان خود بهره می برند تا جلوی مشکلاتی را که ممکن است برایشان به وجود بیاید بگیرند.

دستکش وینیل و لاتکس برای مقاومت در برابر ضربات طراحی نشده اند اما تا حدودی در برابر بعضی از ضربات ضعیف می توانند مقاومت نمایند. اگر در شغلی فعال هستید که میزان ضربات فیزیکی زیاد است این دو دستکش را به شما توصیه نمی نماییم بلکه باید به دنبال مورد مناسب دیگری باشید.

  • مقاومت دستکش در برابر آلودگی ها:

اکثر قریب به اتفاق محیط های صنعتی دارای آلودگی هایی مربوط به خود مثل روغن، دوده و غیره هستند که اگر هر کدام از اینها خود را به مدت طولانی به پوست دست برسانند ممکن است افراد را دچار بیماری های پوستی و حساسیت نمایند.

معمولا از تمامی دستکش های کار می توان برای جلوگیری از ورود این آلودگی ها به دست استفاده کرد زیرا هر دو توانایی مناسبی را برای مقابله با نفوذ آنها دارند و می توانند کمک کنند که سلامت کارگران در محیط های شغلی تا حد و اندازه  زیادی تامین شود.

مفهوم تراوایی دستکش کار و مقایسه تراوایی انواع دستکش ها
  • مقاومت دستکش در برابر باکتری ها و قارچ ها:

افرادی که در بیمارستان ها و آزمایشگاه ها مشغول به فعالیت هستند به طور مداوم در برابر عواملی مثل قارچ ها و باکتری ها قرار می گیرند و باید به نحوی بتوانند از نفوذ آنها به دست خود جلوگیری کنند تا سلامتشان به خطر نیفتد.

دستکش های پزشکی لاتکس و وینیل هر دو طوری طراحی می شوند که اجازه نفوذ این عوامل خطرناک را به دست ندهند تا خدای نکرده افراد دچار بیماری نشوند، از نظر کیفیت دستکش لاتکس یک درجه بالاتر از وینیل است و اگر به آن حساسیت نداشته باشید انتخاب مناسب تری می تواند برای محافظت از دستان شما در برابر باکتری و قارچ باشد.

 

در انتها

در این مقاله سعی شد تا تراوایی دستکش‌های کار لاتکس و وینیل با دقت بررسی شود و اختلافات آنها در مقاومت در برابر آب، مواد شیمیایی، حرارت، الکتریسیته، ضربات، آلودگی‌ها و مقابله با باکتری‌ها و قارچ‌ها مورد بحث قرار گیرد. از طریق این مقایسه، کاربران می‌توانند انتخاب مناسبی برای نیازهای خود در محیط کار داشته باشند. شرکت ایران سکو نیز با تجربه و آزمایشات جامع در زمینه تولید دستکش‌های کار با توجه به استانداردهای بین‌المللی، آمادگی دارد تا محصولات با کیفیت خود را به مشتریان ارائه کرده و به تامین ایمنی دستان کارگران بپردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید مستقیم از کارخانه، می‌توانید با واحد روابط عمومی تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *