ایران سکو

تاثیر استفاده از دستکش کار در کاهش حوادث کاری

مقدمه

طبق یافته ها و تحقیقاتی که کارشناسان حوزه ایمنی کار انجام دادند استفاده از ابزار ایمنی مناسب و با کیفیت بر روی کاهش حوادث کاری تاثیر مستقیم دارد. هر چه کیفیت لوازمی مثل دستکش کارگران در محیط های صنعتی بالاتر باشد در نهایت به نفعش تمام خواهد شد.

در محیط های صنعتی و کاری کارگران همواره در معرض خطراتی قرار دارند که با ابزارهای ایمنی مناسب می توان تا حدودی از این خطرات جلوگیری کرد. بهتر است کارگران استفاده از ابزار ایمنی را برای کاهش حوادث کاری در چنین محیط هایی جدی بگیرند.

البته در محیط های کاری پر مخاطره طبق تعهدی که صاحبان کار می دهند وظیفه خواهند داشت تا ابزارهای مناسب ایمنی را برای محافظت از کارگران خود تهیه نمایند تا کاهش حوادث کاری را شاهد باشند و مشکلی برای کسی پیش نیاید.

همچنین باید در نظر داشت که همیشه تعدادی کارگر پیدا می شود که نسبت به قوانین بی توجهی و بی احتیاطی می کنند که در نهایت یاعث بروز خطرات جانی می شوند. برای این که کاهش حوادث کاری در محیط های صنعتی اتفاق بیفتد بهتر است که سر کارگران از فعالیت کارگرانی که نکات ایمنی را رعایت نمی نمایند جلوگیری کنند.

دستکش مقاوم

ماده 3 آیین نامه تجهیزات ایمنی فردی به صراحت گفته است که کارفرما وظیفه دارد که کاربرد صحیح استفاده از ابزار کار و ایمنی را به کارگران خود آموزش دهد تا حوادث کاری در محل کار کاهش یابد و هیچ کارگری دچار مشکلاتی مثل نقص عضو و غیره نگردد.

همچنین ماده 6 آیین نامه دادرسی می گوید که کارفرما باید بر روی فعالیت صحیح و اصولی کارگران خود نظارت داشته باشد. بنابراین اگر کارفرمایان ایمنی را جدی نگیرند و برای کارگری مشکلی رقم بخورد نمی توانند از زیر مسئولیت شانه خالی کنند.

در واقع کاهش حوادث کاری زمانی اتفاق می افتد که کارفرما ابزار ایمنی مناسب را در اختیار کارگران قرار دهد و نظارت کامل و دقیق روی آنها داشته باشد. اگر هر کدام از اینها جدی گرفته نشود این امکان وجود دارد که بر اثر سهل انگاری و بی توجهی کارگر حادثه ای پیش بیاید و کارفرما دچار مشکلات زیادی شود.

از قدیم گفته اند که پیشگیری بهتر از درمان است و اگر لوازم مناسب در اختیار کارگر قرار داشته باشد و نظارت درست صورت بگیرد قطعا حوادث کاری تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و به نفع خود صاحبان تجارت تمام می شود.

در صورتیکه مایل به دریافت اطلاعاتی درباره انواع دستکش کار و ویژگی های آن ها هستید به صفحه فروشگاه ما سر بزنید.

رابطه کیفیت لوازم و حادثه:

سال ها تجربه استفاده کارگران از لوازم ایمنی نشان داده است که هر چه کیفیت لوازم ایمنی در محیط کار بالاتر باشد صاحبان تجارت در محیط های صنعتی شاهد کاهش حوادث کاری خواهند بود.

یک جنس با کیفیت و با دوام بسیار بهتر از دست های کارگران محافظت می نماید و موجب می شود که در زمان کار ذهنشان درگیر این نباشد که چه اتفاقی می خواهد پیش بیاید. تجربه نشان داده وقتی کارگر دغدغه امنیت نداشته باشد بسیار بهتر کار خواهد کرد.

تاثیرات دستکش در کاهش حوادث کاری:

استفاده از ابزارهایی مثل دستکش در کوتاه مدت و بلند مدت اثرات خود را بر روی خود کارگران و نحوه کار کردنشان خواهد داشت. اهمیت استفاده از این تجهیزات بسیار بالاست به گونه ای که در صورت عدم استفاده فرد ممکن است جان خود را از دست بدهد و یا دچار نقص عضو شود.

مواد شیمیایی به دست ها آسیب نمی زنند:

در بعضی از محیط های صنعتی کارگران با مواد شیمیایی بسیار خطرناک سر و کار دارند و اگر از دستکش ایمنی مناسب استفاده کنند منجر به کاهش حوادث کاری خواهد شد. در حقیقت وجود این لوازم کمک می کند تا کارگران نگرانی­ از بابت حوادثی مثل تاول و سوختگی اسیدی نداشته باشند.

اگر دست های کارگران در معرض مواد شیمیایی آسیب زا قرار بگیرد به مرور زمان توانایی کار کردن آنها کاهش خواهد یافت. همچنین این مواد ممکن است از طریق دستان راه خود را به بدن باز کنند و منجر به بیماری های شدیدی مثل سرطان و ایمنی بدن شوند که بسیار خطرناک است.

دستکش نیتریل

دست ها دچار خراشیدگی نمی شوند:

در بعضی از شغل های کارگری همانند کار ساختمان، فرد باید کار جابجایی لوازم خشنی مثل آجر را انجام دهد که این کار به مرور زمان به دست های او آسیب رسانده و باعث خراشیدگی و خشکی پوست می شود. اگر از لوازمی مثل دستکش ایمنی مناسب بهره برده شود کارگران کاهش حوادث کاری را شاهد خواهند بود و می توانند سلامت خود را حفظ نمایند.

کارگر در زمان کار احساس راحتی می کند:

بعضی از شغل ها هستند که اگر کارگر از ایمنی خود اطمینان حاصل ننماید نمی تواند تمرکز خود را بر روی آنها بگذارد که همین خود موجب کند پیش رفتن کارها می شود. در واقع کاهش حوادث کاری تا حد بسیار زیادی به جنبه روانی ابزار ایمنی مورد استفاده بستگی دارد و اثراتش به مرور زمان مشخص خواهد شد.

میزان خطرات تا حد زیادی کاهش می یابد:

تمامی محیط های کاری صنعتی همواره خطراتی را برای کارگران در پی دارند که اگر از ابزار مناسب استفاده شود کاهش حوادث کاری اتفاق خواهد افتاد. در واقع این ابزار به وجود آمده اند تا به این قشر زحمت کش کمک کنند بدون دغدغه و نگرانی از خطرات بتوانند به فعالیت های خود در چنین محیط هایی با کمال آرامش و آسایش ادامه دهند.

از نظر روانی کارگر بسیار جسورتر فعالیت می کند:

تجربه نشان داده است که اگر بتوانیم دغدغه اول کارگران که امنیت است را به خوبی هر چه تمام تر فراهم آوریم شاهد کاهش حوادث کاری خواهیم بود که این امر خود منجر به افزایش بازدهی کارگران خواهد شد.

جبران خسارت با بیمه در صورت رعایت ایمنی:

یکی از مشکلاتی که معمولا بعد از حوادث رخ می دهد مربوط به این است که کارفرما ایمنی را در نظر نگرفته است و بیمه حاضر نمی شود خسارت کارگر را تقبل کند. برای این که چنین مشکلی پیش نیاید و کاهش حوادث کاری را شاهد باشیم بهتر است که کارگران و کارفرمایان عزیز توجه ویژه ای به ایمنی داشته باشند تا بعدها دچار مشکلاتی از این دست نشوند.

کاهش بروز حادثه:

تا کنون حوادث گوناگونی در محیط های کاری پیش آمده که گاها کارگر وسایل ایمنی لازم را نداشته و گاها ممکن است از آنها استفاده می کرده. اگر کارگر در این حوادث از تجهیزات ایمنی استفاده نکرده باشد قطعا منجر به آسیب های غیرقابل جبرانی همچون از کارافتادگی یک عضو یا حتی قطع عضو می شود اما در صورت استفاده  کارگر از ابزار ایمنی، خسارت وارده به او تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. در واقع اگر این ابزار نبود و مورد استفاده قرار نمی گرفت ممکن بود منجر به قطع عضو یا آسیب های شدید دیگر شود، اما استفاده از آن کاهش حوادث کاری را رقم زده و تا حد زیادی کارگر سلامت خود را در واقع مدیون استفاده از تجهیزات ایمنی می باشد.

در انتها

همان طور که در مقاله بالا خواندید کاهش حوادث کاری در واقع زمانی اتفاق می افتد که ابزارهای با کیفیت و ضروری ایمنی در اختیار کارگران شغل های صنعتی قرار بگیرد. اگر کارفرمایان نسبت به تهیه این ابزار بی توجهی نمایند دودش به چشم خود آنها خواهد رفت، زیرا از نظر قانون محکوم هستند و کارگر می تواند ادعای گرفتن خسارت و دیه نماید.

در آخر لازم به ذکر است که شرکت ایران سکو با سال ها تجربه در زمینه تولید دستکش های کار با کیفیت این آمادگی را دارد تا محصولات خود را در هر نقطه از کشور برایتان ارسال نماید. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر با شماره های واحد روابط عمومی ما تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *